Fróðskaparrit - 01.01.2005, Síða 50

Fróðskaparrit - 01.01.2005, Síða 50
48 EN ANALYSE AF NOVELLEN DILETTANTERNE AF WILLIAM HEINESEN ningsfilosofiens afvisning af mytisk fantasi. Med sin "hilsen" til Symposion har Heine- sen villet understrege, at Eros er og bliver en fysisk og derigennem ogsá en ándelig erfaring med plads til stadig større raffine- menter. For Heinesen ligger der imidlertid i retorikken den fare, at tingene opfattes som skønnere, jo mere usanselige de bli- ver22. Til trods for Heinesens og Platons divergerende vægtninger af forholdet mel- lem det skønne og det gode forstár man, hvorfor Heinesen ville fortolke "færøske" dilettanter ud fra Platons dialog, der er en slags moderne grundsprog om Eros. Litteratur Bodelsen, A. 1976. Den falske loyalitet i “Omkring Det forsømte forár”, Hans Reitzels Forlag. Eliade, M. 1965. Helligt og profant. Pá dansk ved Gerda Lipowsky. Biilman & Eriksen. Feilberg, L. 1949. Samlede Skrifter. Gyldendal. Heinesen, W. 1929. Ranafelli. Pá færøsk ved Rikard Long. Varðin 9. Forlagið Varðin. Heinesen, W. 1934. Blæsende Gry. Levin & Munks- gaard Forlag. Heinesen, W. 1952. Moder Syvstjerne. Gyldendal. Heinesen, W. 1957. Det fortryllede lys. Gyldendal. Heinesen, W. 1964. Det gode háb. Gyldendal. Heinesen, W. 1970. Don Juan fra Tranhuset. Gylden- dal. Heinesen, W. 1976. Tárnet ved verdens ende. Gylden- dal. Heinesen, W. 1978. Fortællinger fra Thorshavn. Gyl- dendal. Heinesen, W. 1980. Her skal danses. Gyldendal. Heinesen, W. 1984. Samlede Digte. Rolv Forlag. Hyldgaard, K. 2003. Det utidige subjekt. Lacan, Freud, Heidegger, Sartre, Badiou, Zizek, m.fl. Roskilde Universitetsforlag. Jensen, J.V. 1916. Myten som Kunstform in “Aarbog 1916”. København. Kierkegaard, S. 1960. Begrebet Angest. Gyldendal. Nairn, T. 1981 (1977). The break-up of Britain: Crisis and neonationalism. NLB and Verso Editions. Olsen, A-M.E. 2002. Platons Symposion. Et hermeneu- tisk essay. Museum Tusculanum. Oz, A. 2005. En fortælling om kærlighed og mørke. Pá dansk ved Hanne Friis. Gyldendal. Platon. 2000. Symposion. Pá đansk ved Niels Henning- sen. Det lille Forlag. Sherfig, H. 1940. Det forsømte Foraar. Gyldendal. Skárderud, F. 1999 Uro. En rejse i det moderne selv. Tiderne Skifter. Sode Funch, B. 1984. Det dæmoniske. Psyke & Logos. Sørensen, V. 1979. Folkeviser og forlovelser i Digtere og dæmoner. Fortolkninger og vurderinger. Gyldendal. Wivel, O. 1991. Romance for valdhorn. Erindringsmo- tiver. Gyldendal. NOTER 1. Der er dog mange lighedstræk mellem den eks- plicitte fortæller i denne novelle og fortælleren i f.eks. novellen Don Juan fra Tranhuset (1970). Begge noveller har upálidelige fortællere og for- mer sig som personalhistoriske beretninger med fodnoter og kildeangivelser. Begge noveller udstil- ler endvidere historiefortællerens brug af en affek- teret, overdreven stil. Er Eros-opfattelsen den samme og ordvalget beslægtet, sá er der dog en væsentlig forskel mellem novellernes hovedfigurer. Don Juan fra Tranhuset er i modsætning til Fabian i Dilettanterne en positiv hovedfigur. 2. William Heinesens eneste skuespil, Ranafelli (1929) er et lignende naivt stykke. 3. Denne sætning har den samme neutrale tone, som Scherfig bruger, nár han satiriserer (jf. slutningen af afsnittet "Fabians sovsedrømmeri”). 4. Digteren som seer er en velkendt tanke i europæisk ándshistorie og stammer helt tilbage fra de gamle grækere. Williant Heinesen overtager denne forestil- ling i fremstillinger af en viis aldrende fortæller i senprosaen 5. Fabians dæmoniske kærlighedsliv er nærtbeslægtet med Heinesens kritik af psykoanalysens snævre og for ham indadvendte fokuseringer pá jeg’et. Digtet Tornebusken i digtsamlingen “Den dunkle Sol” har undertitlen “En psykoanalytisk Tango” og handler om ungdommens selvoptagne længselsverden, som ligeledes er forbundet med motiverne blod og træ: Dens Løv har en Duft som af Blod Det vcesker stille og sygt af Jorden omkring dens Fod
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.