Studia Islandica - 01.07.1966, Blaðsíða 15

Studia Islandica - 01.07.1966, Blaðsíða 15
13 Morkinskinna a boy became ill as a result of being unable to dream (draumstoli). He was advised among other things to sleep in King Magnús the Good’s bed. He did so, and as a result had a dream and was cured.* 1 Such rituals are part of the popular dream-lore of the middle ages, and similar accounts are found in (modern) folk-tales.2 The dream itself in RauSúlfs þáttr is closely based on the dream of Nebuchadnezzar in Daniel ii. Nebuchadnezzar had a bad dream but could not remember it when he awoke. He summoned all his advisers to see if any of them could tell him what his dream had been and what it signified. Only Daniel was able to do this. In his dream the king had seen “a great image ... whose brightness was excellent”. The head was of gold, the breast and arms of silver, the belly and thighs of brass, the legs of iron, the feet part of iron and part of clay. As the king gazed on the vision a rock struck the image, shattering it. Daniel interpreted the parts of the figure to represent successive “kingdoms” (regna), and the shattering of the figure their final destruction. King Óláfr’s dream keeps remarkably close to this origin- al. King Óláfr is made to take the place of Nebuchadnezzar, Rauðúlfr that of Daniel. Like Daniel, Rauðúlfr is asked first to relate the dream and then interpret it, although this is not because the king has forgotten it: but the motive of Daniel’s clairvoyance is perhaps reflected in Rauðúlfr’s re- velation of the king’s thoughts before he went to sleep — a revelation that seems to have annoyed the king somewhat.3 draumr.” Cf. ÓH 660: “En þat geri ek stundum, sagði ÍJlfr, þá er ek vil forvitnask í draumi sannindi stórra hluta, at ek tek ný klæði . ..” 1 Morkinskinna, ed. Finnur Jónsson (Kobenhavn 1932), pp. 118— 119. It is interesting that modern psychology also recognises the harmful effects of “dream starvation” or the lack of deep sleep. 2 See G. D. Kelchner, Dreams in Old Norse Literature (Cambridge 1935), pp. 75—76. Cf. Sir Orfeo, ed. A. J. Bliss (Oxford 1954), pp. xxxv ff., on the effect of going to sleep under an ympe-tre. 3 Compare Daniel ii 29: “As for thee, O king, thy thoughts came into thy mind upon thy bed, what should come to pass hereafter” with ÖH 672/8 f.
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100

x

Studia Islandica

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Studia Islandica
https://timarit.is/publication/1542

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.