Studia Islandica - 01.07.1966, Síða 22

Studia Islandica - 01.07.1966, Síða 22
20 is developed much more fully and in much greater detail than the symbohsm in the biblical dream. Every aspect of the dream figure is analysed and some symbol extracted from it. This sort of symbolism is in many ways similar to that found in Icelandic religious writings of the twelfth century, and it is probable that the author of the þáttr was familiar with such writings and was influenced by them. The tone of the þáttr as a whole is clerkly: the author sees Óláfr more as a saint and martyr, as did the authors of the older sagas of the king, rather than as a viking king, as Snorri Sturluson tended to do. Maríu saga was probably written in the early thirteenth century, although it has its roots in the religious writings of the twelfth century. The author of this saga (reputed to be Kygri-Bjprn, who died about 1237) was fond of elaborate symbolism. In one passage he develops the idea of the sun’s influence on the world of nature being similar to the in- fluence of heavenly love in the kingdom of heaven: The sun warms and heats the whole world, and its heat symbolises the eternal warmth of love which good men have towards God and for each other in the other world. The sun also lights up the whole world, and its light symbolises that everyone can see other people’s pleasure as clearly as his own in the eternal joy. The sun cheers and gladdens all those that inhabit the earth, for from it the heavenly bodies and the world, the sky and the earth, derive their light. As a result of its heat trees and grass sprout and grow with the moisture with which God is pleased to temper the heat of the sun so that it does not get too hot, for nature cannot be fruitful unless there is a combination of warmth and moisture. And thus the power of the sun gladdens and brings joy to the whole world. And this joy of the world symbolises the joy with which the spirit rejoices in the other world
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100

x

Studia Islandica

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Studia Islandica
https://timarit.is/publication/1542

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.