Studia Islandica - 01.07.1966, Síða 38

Studia Islandica - 01.07.1966, Síða 38
36 by a hundred columns. This building had decorations depict- ing all creation: flying birds, animals, and serpents are men- tioned. The third building is the one assigned by Hugue to Charle- magne and his men to sleep in. This was also vaulted and decorated with painted flowers and precious stones. It was illuminated by a carbuncle. There were twelve splendid beds with beautiful coverings, and a thirteenth in the centre: this one was circular, and had gold ornaments. Many of the details of the description of the sleeping chamber in RauSúlfs þáttr correspond to those in one or other of these descriptions. This building, like Hugue’s palace, was circular, and revolved (according to the sun, not with the wind). It was vaulted, and the roof was sup- ported by twenty pillars standing in a circle. Like Charle- magne’s sleeping chamber it had splendid beds for the king’s men, with beautiful coverings, and King Óláfr’s bed, like Charlemagne’s, was the finest and stood in the middle, and had gold ornamentations. The circular dais mentioned in RauSúlfs þáttr recalls the fact that Charlemagne’s bed was circular. The decorations on the walls and roof of the building in RauSúlfs þáttr are described in much greater detail than those in Le Voyage de Charlemagne, although the sugges- tion for most of them is to be found in the French poem. Rauðúlfr’s chamber had pictures representing all creation, including angels, the sky and heavenly bodies (cf. the church in Jerusalem), birds of the air and beasts of the field (like Hugue’s revolving palace), fishes in the sea (like the church at Jerusalem), and plants (like Charlemagne’s sleeping chamber). The stories of ancient times (fornsQgur) may have been suggested by the pictures of martyrs in the church at Jerusalem. It may be noted also that King Óláfr at first takes the sleeping chamber at Rauðúlfr’s homestead for a church. Karlamagnus saga survives in two main versions. One is
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100

x

Studia Islandica

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Studia Islandica
https://timarit.is/publication/1542

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.