Studia Islandica - 01.07.1966, Síða 64

Studia Islandica - 01.07.1966, Síða 64
62 neither are likely to have been any fuller, although Styrmir evidently had Þórir’s name.1 It is probable that Snorri, find- ing the episode rather bare in his sources, wished to provide details of the discovery of Þórir’s guilt. Knowing the story of Rauðúlfr, he evidently decided to make Dagr the agent of the discovery, and based the episode on the discovery of Bjprn the Steward’s guilt. In order to introduce Dagr and his special gift convincingly, he would then have needed to include the story of Rauðúlfr in his saga, or at least a sum- mary of it. This would explain why he included only the “frame” story, and omitted the central episodes of the boast- ing and the dream: he needed the story only to introduce Dagr, whom he needed for the following episode, and so the rest of the story was, for his purposes, superfluous. Snorri was not necessarily blind to the qualities of the þáttr as literature, but he had no room for it in his saga. This, therefore, must be why Snorri thought it worth while to include the story of Rauðúlfr in his Óláfs saga at all in such a mutilated form: Rauðúlfr and Bjprn the Steward are not important in the story of St Óláfr, hut Þórir Qlvisson (or at least his death) was. To make Þórir’s death convinc- ing, Snorri needed Dagr, and so he needed a summary of Rauðúlfs þáttr. There are some verbal borrowings from Rauðúlfs þáttr in Snorri’s account of Þórir’s discovery which confirm both that the Þórir episode is secondary to the þáttr, and that it can never have heen part of it. The account of King Óláfr’s testing of Dagr’s wisdom in the Þórir episode (ÓH 463/1-5) is clearly adapted from the account of his testing of Rauðúlfr’s wisdom in the þáttr (ÓH 659/2—7). Similarly the words Dagr uses to reveal Þórir’s treachery (ÓH 463/16-464/2) echo his words in the þáttr of the king’s one failing (ÓH 671/8-9). The two passages in the þáttr are of course among those that are omitted in Snorri’s shortened version of it. 1 It occurs in an extract from Styrmir’s saga in Flateyjarbók (arti- culus 16), see ÖH 692.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100

x

Studia Islandica

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Studia Islandica
https://timarit.is/publication/1542

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.