Fróðskaparrit - 01.01.1991, Blaðsíða 21

Fróðskaparrit - 01.01.1991, Blaðsíða 21
PROBLEMS CONCERNING THE EARLIEST SETTLEMENT . . 25 context dealt with here. Adamnan and Brendan cannot be used as historical evi- dence in any real sense, while Dicuil’s so- ber information, without any religious mis- sion, belongs to quite a different category of historical sources. On the other hand, according to early Medieval historical sources, at least some Irish became seafarers, not persuing the golden things of this World, but peace and solitude for the adoration of their Lord, conceived as a physically existing pheno- menon, and, perhaps also as results of secular sentences, having to leave their native lands and to find some other places to live.7 So, was it piety or necessity - or was it banal inquisitiveness — that called the newly-christianised Irishmen to the sea? I shall give no answer. But at least some of them sailed. Heinrich Zimmer talks of »ein Hang zum Anachoretenthum. Was den egyptischen und syrischen Christen die Wtiste war, das wird den Iren die See um Irland«.8 Of course, the basic logical assumption for Zimmer’s theory of pre-Viking con- tacts between Norsemen and peoples of Irish origin before the explosion of the Viking expansion can be doubted. The turning-point of his theory is the attack on Eigg and Tory Island is recorded in the Annals of Ulster, and credited to the Christian Picts. To Zimmer the assailants are not likely to have been Picts, who in no way were in possession of a fleet of the size described, and were not unknown to the Irish. In Zimmer’s conception, such a »Meerflotte« can hardly have been a Pict- ish, but rather a Norwegian one, especially as linguistic indications can, or must, be interpreted that this fleet was »ubers Meer gekommen«. To him a Pictish attack could have been no surprise to the Irish, since they had known them since the middle of the 4th century, so that they had become »vollkommen vertraut« to them. There- fore, this shocking attack must have been made by some other, unknown, people, in this case obviously Scandinavians, or rath- er Norsemen, thus proving, or at least making likely a much earlier date of the beginning of the Norse expansion than was generally believed at his time. Heinrich Zimmer mentions several inci- dences from Irish sources which indicate that Irish seafarers, also according to Dicuilus, might have landed in the Faroe Islands.9 There can be little doubt that sources which Dicuilus did not know can contribute - even if everything cannot be proved - to a story ranging in time farther back than that of Dicuilus. Adamnan’s Vita Sancti Columbae from the beginning of the 7th century, mentioned in the great work of the Venerable Bede, may make this assumption likely,10 although nothing can be proved. And this specific Faroese question is not a unique one in early Medi- eval history. On the other hand, all these possibilities can be discussed as far as their historical importance is concerned. Anchorites are not supposed to produce new generations. So, Irishmen, forsaking the pleasures or the evils of this World of sin, cannot be suspected of being the forefathers of the people that eventually became the Faroese nation! Consequently, an eventual Irish settlement in the Faroe Islands can hardly have left any marks upon our history. A recognized Gaelic element in Medieval
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129
Blaðsíða 130
Blaðsíða 131
Blaðsíða 132
Blaðsíða 133
Blaðsíða 134
Blaðsíða 135
Blaðsíða 136
Blaðsíða 137
Blaðsíða 138
Blaðsíða 139
Blaðsíða 140
Blaðsíða 141
Blaðsíða 142
Blaðsíða 143
Blaðsíða 144
Blaðsíða 145
Blaðsíða 146
Blaðsíða 147
Blaðsíða 148

x

Fróðskaparrit

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.