Fróðskaparrit - 01.01.2005, Síða 16

Fróðskaparrit - 01.01.2005, Síða 16
14 EN ANALYSE AF NOVELLEN DILE'ITANTERNE AF WILLIAM HEINESEN Lýst verður, hvussu stuttsøgan frnst at yvirriðandi romantiskum hugflogi uttan at burturvísingin hjá upp- Iýsingarheimspekini av mýtiskum hugflogi verður við yvirlutan. Hóast William og Platon ikki út í æsir fremja somu viging af sambandinum millum tað vakra og tað góða, so ber til grundleggjandi at skilja, hví William Heinesen ynskti at tulka føroyskar dilettantar út frá tvírøðu Platons, ið er eitt slag av modernaðum grund- máli um Eros. Abstract This article discusses William Heinesen’s prominent view of Eros by linking it to Plato’s well-known pre- sentation of Eros in the Symposion (416 B.C.), which describes Eros as unfulfilled desire. The analysis takes its point of departure in Heinesen’s novella Dilettanterne (1980), which can be read as a ‘greeting’ from Heine- sen to Plato. Characters, imagery and style give strong indications that Heinesen works consciously and at times clearly intertextually in extension of Plato’s view of Eros and of Man. The novella refers back to the core of Plato’s views, creating a tension between Eros as unfulfilled desire and the consequence of this side of life, which is the eternal dream of roundedness. At the same time, the plot is read as an inspiration by, a corrective to and an updating of Plato’s classical treatment. The difference between Heinesen and Plato is that Heinesen is writing under the influence of the 19th century critique of the fallacies of idealism. Dilettanterne tlius turns against the romantic inter- pretation of beauty, where tangible reality is veiled by elevated poetic language. The article describes how the novella criticizes exaggerated romantic fantasy, though without the definitive Enlightenment rejection of mythical fantasy. Even though Heinesen and Plato do not undertake precisely the same valuation of the connection between the Beautiful and the Good, one can fundamentally understand why Heinesen desired to interpret Faeroese dilettantes on the basis of Plato’s dialogue, which is a kind of modern basic language of Eros. Præsentation af novellen og analysen Dilettanterne (1980) indtageren særstilling blandt William Heinesens noveller ved sin gennemførte kritik af ophøjet romantisk fantasi. Novellen skiller sig ogsá ud blandt forfatterskabets talrige pubertetsnoveller ved sin skarpe bevidsthed om farerne ved introverte ungdomsfantasier1. Pá samme máde som Heinesen i andre sammen- hænge kritiserer fantasiløsheden og det ándsfortærende i egoisme, materialisme, teknisk fornuft og anden málrationalitet, kritiserer han i denne novelle narcissismen i den fantasi, som løsriver sig fra erfaring og virkelighed. Febrilsk indelukket fantasi og kold fornuft fremstilles hos Heinesen som værende lige fattige og farlige for sjæ- len. Med sin ironiske fremstillingsform er denne novelle ikke kendetegnet ved den karakteristiske heinesenske spænding mel- lem fantasi og virkelighed, men er i stedet en kritisk afsløring af et gab mellem en virkelighedsfjern og fantasibáret virkelig- hed. Gabet er forbundet med manglende Eros- og virkelighedskontakt. Som vi skal se har novellen ogsá et andet formál end blot at udmále dette gabs omfang i kritik og afsløringer, for Eros fremstilles som mangelfuld i sig selv. Analysen vil først og fremmest fokusere pá Heinesens markante syn pá Eros med særlig vægt pá forholdet mellem Dilettan- terne og Platons berømte Eros-udlægning i Symposion (416 f.Kr.), som Heinesen forholder sig bevidst tolkende til. Kierke- gaards forestillinger om dæmoni kontra det gode inddrages ogsá i Eros-beskrivelsen. Men først lidt om fortælleren og novellens hovedperson, Fabian. Fortælleren og Fabian Novellen former sig som en personalhi- storisk beretning i et romantisk ophøjet
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.