Fróðskaparrit - 01.01.2005, Blaðsíða 28

Fróðskaparrit - 01.01.2005, Blaðsíða 28
26 EN ANALYSE AF NOVELLEN DILETTANTERNE AF WILLIAM HEINESEN ser ahornen indefra huset med himlen som baggrund. At der virkelig er tale om en ankomst i radikal - om end for Fabians vedkom- mende kun i en momentan - forstand kan aflæses af omsorgens fødselssymbo- lik. Den opvágnende Fabian ligger som en nyfødt næsten nøgen under et tæppe uden klarhed over, hvad var gáet forud og i begyndelsen uden klar skelnen mel- lem drøm og virkelighed. Han er som et barn pá vej mod større virkelighedserken- delse. Der er en sláende lighed mellem fru Nordlund og Isan i Grylen. Begge fun- gerer som fødselshjælpersker, der tvætter, giver noget styrkende og som pusler om den kvæstede. Nár alt kommer til alt gen- fødes Fabian dog ikke som Dunald. Fru Nordlund, som ellers har haft mørkeviolet kjole pá i lighed med bladene pá sin dun- kelrøde ahorn, er nu næsten ligesom Isan og hendes blomstrende forklæde iklædt en anderledes optimistisk blomstrende kjole. Den mørke farve knyttes til den heftige begærsverden, men de friske blomster er knyttet til frugtbarhed og velgørende al- mindelighed. Da fortælleren synes, at en sádan kjole klæder fru Nordlund i denne situation, er det ogsá fordi hun selv er ble- vet befriet for sit begær til Bartholdy og for sin jalousi over for Eva og har afklaret med sig selv at forlade “denne fjollede ravnekrog” (109). Fru Nordlunds modenhed og klare be- slutning er en modsætning til Fabian, der halvtreds ár efter begivenhederne stadig er “modtagelig for ... trylleri” (63) fra rønne-espalieret uden for fru Nordlunds nu forfaldne hus. Det lykkedes ikke Fabi- an at overvinde angsten for virkeligheden, der er endt som et sentimentalt forhold til fortiden afbildet som et symbolsk forfald i nutiden. Hvor Fabian er fastlást i “mørk illegitim nydelse” (91), kommer fru Nord- lund fri af sit begær, fordi det er udadret- tet og ikke indadrettet som Fabians. Hun fornægter ikke sit begær, hun lever det, men hun vil ikke blive hængende i det samme. Der er alvor og fortvivlelse bag hendes beslutning om at flytte, hvorimod Fabian beskrives som en, der ikke er rigtig fortvivlet. Fornyelse kræver at man er parat til at sige farvel og opgive noget gammelt til fordel for noget nyt. Fabian bliver tragisk fordi han er splittet mellem fortid og nutid og mellem ideal og virkelighed. Splittel- sen er med til at gøre ham til en Narcis- sus-figur. Narcissus og Fabian er begge ynglinge midt i ungdommens dramatiske forvandlinger. I den græske myte om Nar- cissus6 bliver denne sá fascineret af sit eget spejlbillede, at han mister sig selv. Den traditionelle opfattelse af myten har været, at ynglingen elskede sig selv for meget. I sin bog Uro. En rejse i det moderne selv plæderer psykiateren Finn Skárderud for et andet syn pá Narcissus-figuren. I sin re- visionistiske udlægning fremhæver Skár- derud Narcissus’ tab af selvkærlighed: Selvoptaget, selvcentreret, seksuelt selvsti- mulerende, storhedsvanvittig, en enspæn- deragtig asocial tábe.ja, detkan man være, men at elske sig selvfor meget? Næppe ... Det var mangel pá selvkærlighed som var Narcissus’ skæbne, og ikke overspændt selvkærlighed (Skárderud, 1999: 116).
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129
Blaðsíða 130
Blaðsíða 131
Blaðsíða 132
Blaðsíða 133
Blaðsíða 134
Blaðsíða 135
Blaðsíða 136
Blaðsíða 137
Blaðsíða 138
Blaðsíða 139
Blaðsíða 140
Blaðsíða 141
Blaðsíða 142
Blaðsíða 143
Blaðsíða 144
Blaðsíða 145
Blaðsíða 146
Blaðsíða 147
Blaðsíða 148
Blaðsíða 149
Blaðsíða 150
Blaðsíða 151
Blaðsíða 152
Blaðsíða 153
Blaðsíða 154
Blaðsíða 155
Blaðsíða 156
Blaðsíða 157
Blaðsíða 158
Blaðsíða 159
Blaðsíða 160
Blaðsíða 161
Blaðsíða 162
Blaðsíða 163
Blaðsíða 164
Blaðsíða 165
Blaðsíða 166
Blaðsíða 167
Blaðsíða 168

x

Fróðskaparrit

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.