Fróðskaparrit - 01.01.2005, Síða 29

Fróðskaparrit - 01.01.2005, Síða 29
EN ANALYSE AF NOVELLEN DILETTANTERNE AF WILLIAM HEINESEN 27 Narcissus’ mangel pá selvkærlighed skyldes oprindelig Narcissus’ splittelse mellem gud og menneske. Overført til moderne psykologi betyder det ifølge Skárderud, at et truet og splittet subjekt søger et andet billede af sig selv for at ud- holde selvtabet. Fabians ungdomshovmod er udtryk for tab og mangel. Hans hovmod er objektiveret i Agathon, som er en slags “prangende og “afstandsfremmende værn” mod selvtabet (ibid.: 121). Han forsøger at opná egenkærlighed ved at gøre sig selv til objekt, men det forbliver udsigtsløst.7 I modsætning til Narcissus gennemgár Fabian ikke nogen forvandling. Der hvor Narcissus dør, opstár blomsten af samme navn. Tiresias bliver spurgt om Narcissus vil fá et langt liv. Tiresias, som er skæb- nens fortolker, svarer: “Ja, hvis han ikke kender sig selv” (ibid.: 117). Men Narcis- sus lærer sig selv at kende og dør for siden at genopstá. Fabian fabulerer derimod i samme skure 50 ár efter de stormfulde ár og lærer aldrig sig selv at kende. I stedet for blomsten som et smukt minde om den døde, identificeres Fabian med fru Nord- lunds forfaldne hus, som snart vil blive revet ned af kommunen! Den ophøjede grækofile er ‘offer’ for noget sá prosaisk som byplanlægning og fár i modsætning til den selverkendende Narcissus intet minde- værdigt efterliv. Eros-forestillingen i Platons Symposion Betegnelsen dilettanter er brugt i forbin- delse med novellens dilettantskuespil og henviser til dilettantkomedien i oldtidens Grækenland.8 Novellens reference til old- tidens græske kultur viser imidlertid at have mere pá sig. Ved sin brug af nav- net Agathon kommer der for alvor kød pá forbindelsen mellem novellen og antik- ken. Agathon er en af hovedpersonerne i Platons værk Symposion, der utvivlsomt er filosofihistoriens mest betydningsfulde Eros-tolkning. Dilettanternes Eros-tolk- ning vil i det følgende blive set i lyset af Platons Eros-begreb i Symposion. Men først en præsentation af Symposion som værk, som er en forudsætning for at for- stá analysen af de mange ligheder mellem Dilettanterne og Symposion. Symposion handler om den græske el- skovsgud, Eros. Værket er udformet som en række mere eller mindre litterære dia- loger om Eros. Aktørerne er symposia- ster - drikkebrødre - men det er dog et selskab, der fortrinsvis taler og samtaler med ædruelig stringens. Dialogen former sig som en række taler, der afspejler en tankerække, hvor hvert trin i rækken er meddefinerende for udviklingen af fore- stillingen om Eros. Samtlige talere bør sá- ledes opfattes som momenter i sandheden om Eros. Talernes bidrag viser, at det ene standpunkt ikke udelukker det andet. Vær- ket fremstár som et forsøg pá at indkredse sandheden om mennesket. Med alle de re- levante momenter, der forekommer i vær- ket, er det en sandhed med bred ryg, som altsá ikke kan identificeres med de enkelte momenter. I sin bog Platons Symposion. Et herme- neutisk essay karakteriserer Anne-Marie Eggert Olsen Platons fremstilling af Eros som en “ándens fænomenologi” (Hegel) og en “erotisk[ej erfaringsstige” (Olsen,
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.