Fróðskaparrit - 01.01.2005, Síða 36

Fróðskaparrit - 01.01.2005, Síða 36
34 EN ANALYSE AF NOVELLEN DILETTANTERNE AF WILLIAM HEINESEN overskride sig selv i en dynamisk helheds- stræben. Pá trods af at Fabian ikke udvikler sig, er hans udgangspunkt dog alment-erotisk. Han er ligesom de andre unge henvist til at stræbe og finde en vej ud af elskovens labyrinter. Det viser novellen ved sin brug af et flynderbillede. Efter dansetimerne hos madam Griersen siger Fabian til sig selv: Nej, naturligvis, selv om man kunde danse var man jo den samme jlynder, man altid havde været, nár det gjaldt piger (67). Fabian er her sá tæt, som han kan komme pá at blive et elementært billede pá en, der ligesom Eros mangler og stræber. Der er blot det, at Fabian i stedet for at acceptere mangelfuldheden gør den til et blokeren- de problem og sáledes nægter at frafalde idealtilstanden. Flynder-associationen bli- ver til et udtryk for hans dæmonisk ufrie tilstand, hvor han har muligheden for at prøve, men opgiver pá halvvejen. Flynder-billedet spiller pá et tilsvarende billede brugt af Aristofanes i Symposion: Enhver af os er altsá et menneskes mage, da jo enhver er blevet skáret over i to fra en, ligesom en flynder, og enhver søger stedse sin egen mage (Platon, 2000: 192B). Aristofanes, som er den mest mytiske af talerne, mener at mennesket oprindelig har været rundt og siden er blevet skáret over af guderne som straf for hybris. Det er ogsá relevant for forstáelsen af Heinesens mangfoldige tematisering af kuet Eros, da Aristofanes videre hævder, at mennesket kan blive yderligere beskáret og svækket, sá det kommer til at hoppe rundt pá et ben! (ibid.: 191B). Flynderen, der med sin overraskende hvide underside ligner en, som er skáret symmetrisk over, er et vidunderligt billede pá Eros som mangel og begær svarende til menneskets evige ufuldkommenhed som enkeltindivid. Flyn- der-billedet repræsenterer det modsatte af mennesket, der lukker sig om sig selv, og som ikke har behov for noget uden for sig selv. Det har Fabian som Agathon-dyrker heller ikke; alligevel forbindes han med et i denne sammenhæng kerne-erotisk bil- lede som flynderen, der ved sin beskyttel- seslighed smelter sammen med havbunden og alligevel ikke. Hvorfor? Fordi han er sá tæt pá erotisk frigørelse og dog sá langt væk fra den som selvforskyldt ufri, om end fortælleren uberettiget er tilbøjelig til at give Mathias en del af skylden for Fabi- ans erotiske hæmninger og dermed afslø- rer manglende forstáelse for Fabian som en tragisk skikkelse. Med det blá øje befinder Fabian sig i den farezone, som Aristofanes mener, at mennesket evigt befinder sig i. Umiddel- bart efter novellens brug af flynderbilledet følger en reaktion, der understreger fare- momentet: “Man var umulig pá forhánd, en brik, der ikke hørte hjemme i det spil” (67). I stedet for at stræbe efter kontinuer- lig udvikling i de menneskelige relationer er Fabian offer for sin egen dæmoni, som afbryder den igangværende tilnærmelse og afskærer ham fra stræben med det resultat, at det projekt, der starter med,
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.