Fróðskaparrit - 01.01.2005, Blaðsíða 36

Fróðskaparrit - 01.01.2005, Blaðsíða 36
34 EN ANALYSE AF NOVELLEN DILETTANTERNE AF WILLIAM HEINESEN overskride sig selv i en dynamisk helheds- stræben. Pá trods af at Fabian ikke udvikler sig, er hans udgangspunkt dog alment-erotisk. Han er ligesom de andre unge henvist til at stræbe og finde en vej ud af elskovens labyrinter. Det viser novellen ved sin brug af et flynderbillede. Efter dansetimerne hos madam Griersen siger Fabian til sig selv: Nej, naturligvis, selv om man kunde danse var man jo den samme jlynder, man altid havde været, nár det gjaldt piger (67). Fabian er her sá tæt, som han kan komme pá at blive et elementært billede pá en, der ligesom Eros mangler og stræber. Der er blot det, at Fabian i stedet for at acceptere mangelfuldheden gør den til et blokeren- de problem og sáledes nægter at frafalde idealtilstanden. Flynder-associationen bli- ver til et udtryk for hans dæmonisk ufrie tilstand, hvor han har muligheden for at prøve, men opgiver pá halvvejen. Flynder-billedet spiller pá et tilsvarende billede brugt af Aristofanes i Symposion: Enhver af os er altsá et menneskes mage, da jo enhver er blevet skáret over i to fra en, ligesom en flynder, og enhver søger stedse sin egen mage (Platon, 2000: 192B). Aristofanes, som er den mest mytiske af talerne, mener at mennesket oprindelig har været rundt og siden er blevet skáret over af guderne som straf for hybris. Det er ogsá relevant for forstáelsen af Heinesens mangfoldige tematisering af kuet Eros, da Aristofanes videre hævder, at mennesket kan blive yderligere beskáret og svækket, sá det kommer til at hoppe rundt pá et ben! (ibid.: 191B). Flynderen, der med sin overraskende hvide underside ligner en, som er skáret symmetrisk over, er et vidunderligt billede pá Eros som mangel og begær svarende til menneskets evige ufuldkommenhed som enkeltindivid. Flyn- der-billedet repræsenterer det modsatte af mennesket, der lukker sig om sig selv, og som ikke har behov for noget uden for sig selv. Det har Fabian som Agathon-dyrker heller ikke; alligevel forbindes han med et i denne sammenhæng kerne-erotisk bil- lede som flynderen, der ved sin beskyttel- seslighed smelter sammen med havbunden og alligevel ikke. Hvorfor? Fordi han er sá tæt pá erotisk frigørelse og dog sá langt væk fra den som selvforskyldt ufri, om end fortælleren uberettiget er tilbøjelig til at give Mathias en del af skylden for Fabi- ans erotiske hæmninger og dermed afslø- rer manglende forstáelse for Fabian som en tragisk skikkelse. Med det blá øje befinder Fabian sig i den farezone, som Aristofanes mener, at mennesket evigt befinder sig i. Umiddel- bart efter novellens brug af flynderbilledet følger en reaktion, der understreger fare- momentet: “Man var umulig pá forhánd, en brik, der ikke hørte hjemme i det spil” (67). I stedet for at stræbe efter kontinuer- lig udvikling i de menneskelige relationer er Fabian offer for sin egen dæmoni, som afbryder den igangværende tilnærmelse og afskærer ham fra stræben med det resultat, at det projekt, der starter med,
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129
Blaðsíða 130
Blaðsíða 131
Blaðsíða 132
Blaðsíða 133
Blaðsíða 134
Blaðsíða 135
Blaðsíða 136
Blaðsíða 137
Blaðsíða 138
Blaðsíða 139
Blaðsíða 140
Blaðsíða 141
Blaðsíða 142
Blaðsíða 143
Blaðsíða 144
Blaðsíða 145
Blaðsíða 146
Blaðsíða 147
Blaðsíða 148
Blaðsíða 149
Blaðsíða 150
Blaðsíða 151
Blaðsíða 152
Blaðsíða 153
Blaðsíða 154
Blaðsíða 155
Blaðsíða 156
Blaðsíða 157
Blaðsíða 158
Blaðsíða 159
Blaðsíða 160
Blaðsíða 161
Blaðsíða 162
Blaðsíða 163
Blaðsíða 164
Blaðsíða 165
Blaðsíða 166
Blaðsíða 167
Blaðsíða 168

x

Fróðskaparrit

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.