Fróðskaparrit - 01.01.2005, Blaðsíða 48

Fróðskaparrit - 01.01.2005, Blaðsíða 48
46 EN ANALYSE AF NOVELLEN DILETTANTERNE AF WILLIAM HEINESEN Kredsning hindrer sjælens ligeløb og be- vidstheden indsnævres i optagetheden af det samme. Ligeløbet virker positivt og udviklende, kredsningen negativt og hæm- mende. Ved ligeløbet forstár Feilberg nær- mere bestemt en forhøjelse af “Muligheds- værdi” (ibid.: 155), som er sjælens evne til at spire og ábne sig indad og udad. Da sjælen bevæger sig, giver den “Slip” ved at fjerne tingsafhængigheden, suspendere viljen og overgive sig til situationen (ibid.: 35). Fabian er ude af stand til at more sig og give slip pá sig selv. Hans sind kan derfor karakteriseres som en evig kreds- ning om en anden verden, der lukker af for de erotiske impulser fra virkeligheden. Feilberg skelner ogsá mellem et personligt selv og et “Naturselv”, ogsá kaldet ”Li- geløbsselv” (ibid.: 154). Det personlige selv, “Forselvet” (ibid.) er den tilstand mennesket lever i det meste af tiden, og som danner personlighedens forgrund. Det personlige selv tilbageholder den le- vende kraft i mennesket, som er naturens “Varme og Oprindelighed” (ibid.: 214). Afskærer mennesket sig fra dette, er det hindret i at frigøre sig og udvikle sig na- turligt. Feilbergs forestilling om udvikling forudsætter, at man giver slip, glemmer sig selv og bliver tingsuafhængig. Dette er muligheder deponeret i naturselvet, der danner en slags totalbaggrund i sindet. Grundtrækket i naturselvet er ábenhed og selvglemsel. I det personlige selv møder mennesket kun sig selv i sig selv, hvori- mod naturselvet er et møde med naturen i sig selv Da Fabian ikke kan more sig, er det for- di han har fortrængt naturselvet til fordel for subjektiviteten, der uophørligt kredser om sig selv. Synsvinklen ligger for det meste hos Fabian, og derfbr rammes spro- get ogsá af kredsningen. Den retoriske stil kan ikke komme ud over sig selv og er som sádan en nøjagtig spejling af Fabians negative forhold til Eros. Sproget formid- ler ikke, som Heinesens patosfyldte prosa sædvanligvis gør, indtryksstyrkens stræ- ben efter suspenderende kraft. Set i pla- tonisk lys mangler Fabian og fortællerens sprog en udtrykt erkendelse af sin egen mangelfuldhed, som i Heinesens øvrige senprosa jævnligt ytrer sig som tekstens underkendelse af egen betydning f.eks. i formuleringer som “fattige ord” (Heine- sen, 1978: 51) og “vegt genbillede” (Hei- nesen, 1957: 38). Erkendelsen af sprogets utilstrækkelighed viser sig ligesom den mangelfulde Eros at være et mulighedsfelt for større spejlinger end Heinesens tidlige samfundsskildrende prosa kunne mønstre. I hans mytisk-fabulerende prosa anvendes sproget som et stort spejlrum, i hvis bille- der der reflekteres over det fortaltes egen stræben efter at beskrive det uudsigelige. Hos Heinesen udspringer den kosmisk be- tonede stræben efter værensbekræftelse altid af en forestilling om en forbindelse til en større og stærkere virkelighed end ordenes. Men i metabevidstheden ligger der en erkendelse af, at selvforstáelsen al- drig er umiddelbart given, men altid má søges gennem fortællingen i form af myten og litteraturen. Senprosaen forvandler efterhánden en prosaisk virkelighedsforbindelse til en poetisk forstærket og mere storsláet vir-
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129
Blaðsíða 130
Blaðsíða 131
Blaðsíða 132
Blaðsíða 133
Blaðsíða 134
Blaðsíða 135
Blaðsíða 136
Blaðsíða 137
Blaðsíða 138
Blaðsíða 139
Blaðsíða 140
Blaðsíða 141
Blaðsíða 142
Blaðsíða 143
Blaðsíða 144
Blaðsíða 145
Blaðsíða 146
Blaðsíða 147
Blaðsíða 148
Blaðsíða 149
Blaðsíða 150
Blaðsíða 151
Blaðsíða 152
Blaðsíða 153
Blaðsíða 154
Blaðsíða 155
Blaðsíða 156
Blaðsíða 157
Blaðsíða 158
Blaðsíða 159
Blaðsíða 160
Blaðsíða 161
Blaðsíða 162
Blaðsíða 163
Blaðsíða 164
Blaðsíða 165
Blaðsíða 166
Blaðsíða 167
Blaðsíða 168

x

Fróðskaparrit

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.