Fróðskaparrit - 01.01.2005, Síða 146

Fróðskaparrit - 01.01.2005, Síða 146
144 NEWS AND PROGRESS 2004 a model which originates to Schleierma- cher, but has been presented in a unique way by Dahl himself in his sermon in Tór- shavn on the first Sunday in Advent 1934. In his homiletical distinction Dahls makes use of the Faeroese church with its chan- cel, nave, and pulpit. In this connection the chancel is said to symbolise the Word of God and the the- ology. The investigation shows, however, that Dahl is not significantly influenced by an older, lutheran orthodox or pietistic conception of the faith as claimed by pre- vious scolars. He has rather been affected by professors like P. Madsen, C. Henrik Scharling, and V. Ammundsen, whom he heard during his studies at the University of Copenhagen. His sermons reveal a lib- eral conception of God, a subjective un- derstanding of the atonement, a faith that is at large based on subjective feelings and experiences, and an ethics of the mind. Furthermore the nave is seen as a sym- bol of the congregation or the listeners. Dahl claims that the Gospel must be an- nounced to every new generation in its own way, and this understanding is obvi- ous in the strong element of contextuality that caracterises his sermons. Clearly his sermons have been preached in the Fae- roes. The conditions of island life with its joys and sorrows, the fragile structures of the fishing society, actual events abroad or at home, nature as a metaphor of the heart - all these elements render a clearly felt homely touch to his preaching. In this matter Dahl is indebted to men like Th. Klaveness and Olfert Ricard, great nordic preachers of his days, who addressed their Norwegian or Danish context in a similar way. In the Faeroese churches the pulpit is always placed at the border between the chancel and the nave, and this dialecti- cal position describes the third aspect of the sermon: the preacher himself. The preacher must have heard the message of the Word, before it can be announced to others, and so it is inevitable, that the ex- periences of life and faith and emotions, the personal style and mood of the preach- er have a deep inpact on the way, the ser- mons are shaped and presented. Since the sermons published in the vol- umes I lýsing and Meðan hildið verður heilagt were edited for the purpose of the readers’ service, it has been presumed that they were characterised by a general theo- logical understanding and a timeless form, and that the preacher had anonymised him- self as well as possible. The thesis show that this was not the case. On the contrary it is the specific interplay between chan- cel, nave, and pulpit that has determined the shape, content, and purpose of these sermons. They tend to be “modern ser- mons” in the way described by the Ger- man homiletician Niebergall. The conclu- sion can fully agree with Blicher-Winther, who at Dahl’s funeral foresaw, that his sermons would be read for many years to come, because they brought his words to the hearts In the homely dress of the mother tounge, with the convincing heat of the heart, with help and comfort from above.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.