Fróðskaparrit - 01.01.2005, Síða 150

Fróðskaparrit - 01.01.2005, Síða 150
148 NEWS AND PROGRESS 2004 cial emphasis on the theme loss and re- covery. By use of the hermeneutic analysis given by Paul Ricoeur I give a thorough understanding of the artistic modernity in the later prose. The analysis’ focus is on Heinesen’s use of the myth, and the myth is analysed by means of Ricoeur's notion of the concep- tions of symbol, metaphor and narrative. These literary core concepts depicts three different ways of interpreting the original symbolic univers of the myth. The sym- bol, metaphor as well as the narrative demonstrates an awareness of the tension between their surplus of meaning and their disparate representation of reality. Heinesen’s interpretations of myth shall be conceived as a meta poetry which sets forth the myth as a very suitable point of departure for aestethic conflicts. The thesis explains symbol, metaphor, and narrative as three decisive positions in the author- ship’s interpretations of myths by inferring them: the symbol in the novels The lost Musicians and The Kingdom of the Earth, the metaphor ind the short story Grylen, and the narrative in the novel The Tower at the Edge of the World and the cycle of short stories Laterna Magica. Together these three analyses show a tension be- tween the loss as life’s irreversibility and recovery as the interpretation of art. The three analysis concepts in the thesis throw a new light on Heinesen as a realist with modernistic traits. The dramatic form of myth does that Heinesen leaves the naiv mimetic narrative form in favour of a form which is streched between descriptions of the difficult ontology of a moderne work of art and its creative mimesis. At the same time Heinesen distances himself from the interpretations of wholeness and the exag- gerated interest for the constitution of the subject in modernism. He becomes ab- sorbed in the form of experience through remembering and creates coherence in the disunite modernity without regressing the conditions of disruption. The existential experience is also interpreted in an pub- lic cultural context whereby myth, science and art are recounted as three discourses where the reenchanted ability of the art makes an artistic synthesis of the first two. Heinesen uses remembering as a method in his attempt to keep the modernistic and the moderne loss of meaning, language and experience at a distance. The poetry is the releasing warrant of meaning.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.