Fróðskaparrit - 01.01.2007, Síða 32

Fróðskaparrit - 01.01.2007, Síða 32
30 NATIONAL IDENTITET I DET FÆRØSKFAGLIGE RUM I DET ALMENE GYMNASIUM Ifølge Rod Hauge et al. er en nation: “ett folk som bebor ett avgránsat territorium och som soker ett politiskt uttryck for sin ge- mensamma identitet, vanligen gennom ett ansprák pá status som sjálvstándig stat“ og de fremfører, at nationen, ligesom staten, er i sig selv politisk, og at man kan pástá, at en nation er et folk pá jagt efter en stat. De fremhæver, at selv om “nationella ansprák pá status som sjálvstándig stat inte alltid foljer, implicerar iden om nationalitet ett ansprák pá statsmakt.”2 Ifølge dem er staten pá den anden side et ret abstrakt fænomen, som i de fleste tilfælde bliver knyttet til deres myndighed til at udøve magt, og de definerer staten i relation til statsmagt. Den- ne statsmagt bestár af institutioner, som har ansvar for at tage fælles beslutninger for samfundet, og de fremfører endvidere, at i en smal forstáelse refererer statsmagten til det højeste politiske niveau inden for sá- danne institutioner3. I forbindelse med skolesystemet og den opgave, som nationalstaten tillægger sko- len, er det relevant at se pá, hvad Anthony Giddens siger om nationalstaten og de in- stitutionelle styreformer, som er med til at afgrænse et territorium i forhold til andre stater. Han siger bl.a.: Nationalstaten, som eksisterer i et kompleks af andre nationalstater, beror pá et sæt af insti- tutionelle styreformer, der opretholder et administrativt monopol over et territorium med demarkerede grænser, hvis herredømme sank- tioneres af lov og med direkte kontrol af interne og eksterne voldsmidlet4 I forlængelse af Giddens kan man sige, at det var den danske stat, som stod for de in- stitutionelle styreformer og som med sit herredømme og kontrol styrede skolevæs- enet i Færøeme helt til det pædagogiske an- svar blev overdraget til færøske myndighe- der i 1978, og delvis til I. januar 2002, hvor skolevæsenet endeligt blev overtaget. Den- ne modsætning mellem en institutionalise- ret nationalitet, som bliver manifesteret igennem statsinstitutioner, og en nation- alitet, som ikke er institutionaliseret og som er præget af en ideologisk diskurs med emotionelle og eksistentielle bevæggmnde, har præget og præger stadig det færøske skolevæsen. Fra en antropologisk synsvinkel frem- fører Benedict Anderson, at nationalitet er forestillet politisk fællesskab; forestillet, fordi selv ikke i de mindste nationer vil medlemmerne kende alle deres medfæller, møde dem eller høre om dem. Alligevel er de fleste i fællesskabet i deres sind bevid- ste om fællesskabet, dvs. at nationen og na- tionalt tilhørsforhold er en kognitiv medier- ing, som kan forekomme individet mere eller mindre naturligt, alt efter (ideologisk) stásted eller engagement i spørgsmálet. Na- tionen er i sin natur báde forestillet som af- grænsende og suveræn pá samme tid.5 Sá- ledes forener nationalt fællesskab dets med- lemmer báde i rum og tid. Derfor er histo- riske personer som fx den første landnams- mand Grimur Kamban, høvdingen fra Fæ- ringasaga Tróndur í Gøtu og bonden, skip- peren og tottedigteren Nólsoyar Páll fæ- ringer ligesável som idræts- og musikidoler, som i nutiden gør sig gældende uden for Færøerne, fx fodboldspilleren Todi Jónsson og musikerne og sangerne Teitur Lassen og Eivør Pálsdóttir omfattet af den etniske be-
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.