Fróðskaparrit - 01.01.2007, Síða 62

Fróðskaparrit - 01.01.2007, Síða 62
60 NATIONAL IDENTITET I DET FÆRØSKFAGLIGE RUM I DETALMENE GYMNASIUM Báde tjaldur og Høgni Hoydal bliver i udsagn 3.6.1 nævnt som nationale/ideolo- giske semioser, som medierer nationalitet. Tjaldur er som nationalfugl et semiotisk udtryk for nationalitet. Allerede i vugge- stue/børnehave bliver tjaldurs tilbagekomst til Færøeme markeret med, at børnene teg- ner, maler og klipper tjaldur, og det hænges op i vinduer og andre steder som dekora- tion. Tjaldur er endvidere i en historisk dis- kurs et semiotisk udtryk for færingers pro- test imod det danske embedsværk (i for- længelse af Fuglakvæði af Nólsoyar Páll). 1 den nationale periode blev Nólsoyar Páll og Fuglakvæði af den ideologiske/politiske del af nationalbevægelsen udtryk for den første “nationalhelt’’. At tjaldur stár som en natur- lig mediering af nationalitet understreges ved brugen af ordet “selvfølgelig”. Dette er i klar overensstemmelse med Fairclough, nár han fremfører, at ideologier som er: “embedded in discursive practices are most effective when they become naturalized, and achieve the status of‘common sense’.” 91 Høgni Hoydal har, som formand for tjóðveldisflokkur i høj grad været frontfigur for den nationale genopblussen, som man oplevede i Færøerne efter krisen i begynd- elsen af 1990’erne. 1 udsagnet bliver han fremhævet som et samtidigt semiotisk ud- tryk for færøsk nationalitet. At han i det na- tionaldiskursive felt ogsá bliver ekskluderet fra det nationale fællesskab er en elevs bas- tante udsagn til spørgsmálet, hvad kende- tegner en færing: IKKE HØGNI HOYDAL92 et eksempel pá. Begge udsagn skal tolkes som, at Høgni Hoydal er et semiotisk ud- tryk for den ideologiske nationalidentitet i diskursiv forstand, men det udtrykker sam- tidig, at der foregár en magtkamp om hege- moni i den ideologiske nationalismediskurs. Udsagn 3.3.1., hvor en elev, som selv havde valgt folkeflokken, siger, at det “muligvis” kendetegner en færing, at han er repub- likaner understreger, at republikanerne og deres leder fremstár i feltet som det semio- tiske udtryk for den nationalitet som im- plicerer ideen om statsmagt.93 Vædderen bliver ligeledes fremdraget som symbol, hvilket kunne tyde pá, at den enten er et udtryk for en historicitet, som má tillægges en tillært skolediskurs, da væd- deren var pá lagmandens segl fra omkr. 14. árh. og blev benyttet pá de første forslag til et færøsk flag sidst i det 18 árh. eller at det skal forstás som en mediering for institu- tionaliseret nationalitet, idet vædderen er pá landsstyrets vábenskjold (se www.tinga- nes.fo). En tolkningsmulighed er endvidere, at “veðrur” medierer en ungdoms- og fest- kultur, hvor ”veðrur” er en foretrukken pil- sner. Udsagnene i 3.5 understreger ogsá den- ne manglende institutionalisering af nation- alitet. I udsagn 3.5.1 siges, at intet er dárligt ved at være færing, uden at “vi” ikke lever i et selvstændigt land. Brugen af “vi” inklu- derer selvet og har konnotationer til “fol- ket“, som bor i Færøerne og ikke til nogen national institution, som repræsenterer fol- ket - fx lagtinget. Selvet er en del af folket og dets udsagn medierer her den ideolo- giske selvstændighedsdiskurs, hvis frem- tidsperspektiv er den selvstændige stat. Nationalflag er ifølge Den Store Danske Encyklopædi “statiske symboler pá natio- nen“, og “Merkið” og “Det færøske fiag“
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.