Tímarit Þjóðræknisfélags Íslendinga - 01.01.1963, Síða 116

Tímarit Þjóðræknisfélags Íslendinga - 01.01.1963, Síða 116
98 TÍMARIT ÞJÓÐRÆKNISFÉLAGS ÍSLENDINGA the achievements of his studio were prodigious. * * * At the time of his triumphant visit to Denmark in 1819, he was literally swamped with commis- sions. On this occasion he went across country and stopped at most of the important cities in Europe. He was greeted like a king and the nobility vied among themselves to do him honor. When he arrived in Warsaw he was greeted by Alexand- er, Emperor of Russia, who embrac- ed him and decorated him with Russia’s highest honor. Everywhere he went, the rich and the rulers of all lands lionized him and loaded him with commissions to do statues and monuments of their heroes and famous men. All these commissions were eventually fulfilled, although it took years to accomplish this, in spite of the fact that Thorvaldsen had at this time most of the ablest artists in his studio. As before, he took the greatest personal care of the work, doing himself all the drawings, models, and put the last touches to the work. One of the famous works from this time is his statue of the astronomer, Copernicus in Cracow, Poland. His superb creations, “Night” and “Morning” so full of tenderness and spirit, were each done practically at one sitting in a passion of creative energy. Many great artists, especial- ly in the field of literature, are re- membered mainly for one supreme masterpiece: William Cullen Bryant, Gabriel Rossetti, Thoreau; and Edgar Allan Poe for his “Raven”. Even those who would disparage the work of Bertel Thorvaldsen as mere imitation, feel called upon to pay tribute to his masterpiece: “The Lion of Lucerne”. This is a colossal high relief carved into a mountain- side in Lucerne, Switzerland to commemorate the massacre of the Swiss guard of King Louis XVI, when the mob stormed the Louvre in the French Revolution. All great art is born of feeling and in this work of Thorvaldsen the feeling is overwhelming; here he has captured and held in solid stone all the courage, loyalty, sorrow and travail of humanity, depicted in the face and stance of the lion! He made the model which was then sent to Lucerne where the memorial was carved in the immense rock wall. As a visitor to Lucerne you can buy every kind of reproduction of the Lion of Lucerne, in wood, plaster, bronze, even in butter! But they are lifeless images, while the memo- rial itself is a living thing of strength and grandeur, almost as if it had been done there by God himself in this eloquent setting, with the overhanging vines and melancholy boughs forming a subdued shade and the falling water like muted organ music. This is something beyond technical skill; this is born out of travail and truth; the lion, wounded, dying, has fallen across the great French shield, with a look of unutterable woe and com- passion engraved on his face. In his body is depicted the strength, the courage, the loyalty to endure unto the end, to die for a cause! A century of dust had gathered over this heroic band of brave men, but here we can envisage them, —
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160

x

Tímarit Þjóðræknisfélags Íslendinga

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit Þjóðræknisfélags Íslendinga
https://timarit.is/publication/895

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.