Fróðskaparrit - 01.01.1987, Síða 30

Fróðskaparrit - 01.01.1987, Síða 30
34 SANDOYARBÓK Clemensen must have known about the existence of this ballad cycle and was well acquainted with both buyer and seller, he did not succeed in obtaining a text, and it remained in private hands until recent years.18 Furthermore, Pállinshús was rent- ed in 1822 to Hendrik Hansen, who does not appear anywhere on Clemensen’s list of informants even though he came to be well known for his ballads.19 Although Clemensen claimed in the postscript to »Sandoyarbók« that he had collected all those ballads that folks there-. abouts had any knowledge of, we would be mistaken to think that he systematically visited every household in Sandur. We have already seen that the collector’s knowledge of the sundry kvøldseta tradi- tions operating in Sandur was limited. More perplexing was his failure to include in »Sandoyarbók« four ballads that he had recorded in 1819 for Hentze’s collection: »Gudbrands ríma« (CCF 80), »Pætur Knútssons ríma« (CCF 160), »Fiska kvæði« (CCF 191), and »Leivur Øssursson« (CCF 218). We are left wondering whether this was mere forgetfulness on his part or whether something else lay behind these omissions. Clemensen’s claim in his postscript gives no hint of the fact that he and others in Sandur censored certain of their ballads. In this regard, it is striking to note how few satirical ballads »tættir« were inđuded by Clemensen in »Sandoyarbók«, especially considering the texts we have reason to be- lieve were then current in Sandur. He re- ports only two: »Danials táttur« (CCF 196) and »Sanda táttur« (CCF 204). The first of these is a strangely fragmented text collect- ed from Johan Michael Hentze, in which only the first half of most quatrains has been noted. This seems to reflect the phe- nomenon so often encountered in later tradition - informants are reluctant to dis- close texts felt to be damaging to personal acquaintances and their families.20 As a result, a satirical ballad tends after its initi- al performance to be held secret and re- stricted to private kvøldseta tradition in the village in which it was composed, surviv- ing, if at all, in dance tradition elsewhere. »Sanda táttur« offers a fine example of a satirical ballad that was best known outside the village in which it was composed. The ballad, which scoffs at doings in Sandur in the late eighteenth century, was sent to the collector all the way from Tórshavn by Jakob Nolsøe, despite the fact that it was composed by two men from Sandur, the church warden Christian Clemensen (1749- 1837), brother of the royal tenant at undir Skarði, and Johannes Joensen (1741-1804), brother of the royal tenant at í Trøðum.21 There were at least two men in Sandur in the 1820’s who must have known »Sanda táttur« and who could have given it to the collector had they chosen to do so: Christian Clemensen himself, who does not appear at all as an informant in »Sand- oyarbók«, and Hans Johannessen, the son of Johannes Joensen and a singer who had otherwise been very forthcoming with the collector. One satirical ballad that never made it into »Sandoyarbók« was »Markusar táttur« (CCF 230), composed in Sandur around 1815. This text was also the work of Chris- tian Clemensen, but this time in collusion with two of the collector’s closest neigh- bors, his cousin Jakob Joensen of uttanfyri Á and Joen Joensen of á Heyggi.22 It is in-
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.