Fróðskaparrit - 01.01.1991, Síða 15

Fróðskaparrit - 01.01.1991, Síða 15
THE BURIAL SITE OF VIÐ KIRKJUGARÐ . . 19 Christian customs. Thus grave-goods can oc- cur in burials effected long after the society in question adopted Christianity. However, the question here is whether the grave-goods from Sandur do in fact mirror heathen burial custom. Most of the objects recovered can easily be classified as beeing of a personal nature or as belonging to the bu- ried person’s attire - the items found hardly really merit the term grave-goods at all. In attempting to establish the nature of the burials at Sandur it is natural to compare them with the burials at Tjørnuvík. The graves from both sites share many similari- ties in their construction. On the basis of the afore-mentioned ringed-pin, generally dated to the lOth century, the burial site at Tjørnu- vík is dated to the Viking Age and therefore interpreted as heathen (Dahl 1968:191; 1970:65-66)6. In reports on the site the dead are described as lying with their heads point- ing north. This is, however, only partly true, as four of the twelve graves are aligned east- west (Arge 1990:fig.ll). Although there is some variation in the alignment of Viking Age burials in the north, an east-west orien- tation is far from unusual. In this context it is interesting to note that one of the features instrumental to the in- terpretation of the Haug burial site in North- ern Norway as a heathen one, is the very varied alignment of the individual graves. In contrast, individual graves within purely Christian cemeteries all seem to be orientat- ed in the same direction - as a rule east-west - although minor variations within this alignment do occur (Sellevold 1989). These observations could support an interpretation of the site at Tjørnuvík as heathen and the site at Sandur as Christian. However, a closer study of the burial site at Haug, leads one to consider whether local topographical criteria might not in fact have dictated the siting and direction of many of the burials, as these are mainly, and quite naturally, placed parallel to the area’s con- tour lines. The same topographical consider- ations may have been actual for the location of the burials at Tjørnuvík as well as on San- dur. On the latter site, the graves seem to have been placed on the southern side of a slightly sloping deposit of shifting sand. Even though it is an established fact that the east-west alignment prevailed as a result of Christianization, the question of whether a site is heathen or Christian cannot be de- termined by orientation alone. Another feature emphasized in the evalua- tion of the Haug burial site, is the position in which the dead were buried. The supine po- sition - consisting of the body being laid out on his or her back - is almost totally dominant in Christian burials, as exempli- fied at the graveyard by the so-called Thjod- hilde’s church at Brattahlid in Ureenland. At Haug on the other hand, the bodies had been interred in a variety of positions — on their back, their front or left or right sides. Although somewhat less varied, the fact that two to three of the buried were interred in a lateral position, while the remainder had been laid on their back, may indicate that the site at Sandur was a heathen one. Another important fact is that none of the graves at Sandur overlap, but are placed end to end in rows - another feature common of Viking Age burial sites (Gráslund 1985:301). The position of the burial site in relation to the old dyke and the manner in which the dead are buried with their personal posses- sions could indicate that the site is a heathen one. On the other hand there is nothing that
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.