Fróðskaparrit - 01.01.1991, Blaðsíða 15

Fróðskaparrit - 01.01.1991, Blaðsíða 15
THE BURIAL SITE OF VIÐ KIRKJUGARÐ . . 19 Christian customs. Thus grave-goods can oc- cur in burials effected long after the society in question adopted Christianity. However, the question here is whether the grave-goods from Sandur do in fact mirror heathen burial custom. Most of the objects recovered can easily be classified as beeing of a personal nature or as belonging to the bu- ried person’s attire - the items found hardly really merit the term grave-goods at all. In attempting to establish the nature of the burials at Sandur it is natural to compare them with the burials at Tjørnuvík. The graves from both sites share many similari- ties in their construction. On the basis of the afore-mentioned ringed-pin, generally dated to the lOth century, the burial site at Tjørnu- vík is dated to the Viking Age and therefore interpreted as heathen (Dahl 1968:191; 1970:65-66)6. In reports on the site the dead are described as lying with their heads point- ing north. This is, however, only partly true, as four of the twelve graves are aligned east- west (Arge 1990:fig.ll). Although there is some variation in the alignment of Viking Age burials in the north, an east-west orien- tation is far from unusual. In this context it is interesting to note that one of the features instrumental to the in- terpretation of the Haug burial site in North- ern Norway as a heathen one, is the very varied alignment of the individual graves. In contrast, individual graves within purely Christian cemeteries all seem to be orientat- ed in the same direction - as a rule east-west - although minor variations within this alignment do occur (Sellevold 1989). These observations could support an interpretation of the site at Tjørnuvík as heathen and the site at Sandur as Christian. However, a closer study of the burial site at Haug, leads one to consider whether local topographical criteria might not in fact have dictated the siting and direction of many of the burials, as these are mainly, and quite naturally, placed parallel to the area’s con- tour lines. The same topographical consider- ations may have been actual for the location of the burials at Tjørnuvík as well as on San- dur. On the latter site, the graves seem to have been placed on the southern side of a slightly sloping deposit of shifting sand. Even though it is an established fact that the east-west alignment prevailed as a result of Christianization, the question of whether a site is heathen or Christian cannot be de- termined by orientation alone. Another feature emphasized in the evalua- tion of the Haug burial site, is the position in which the dead were buried. The supine po- sition - consisting of the body being laid out on his or her back - is almost totally dominant in Christian burials, as exempli- fied at the graveyard by the so-called Thjod- hilde’s church at Brattahlid in Ureenland. At Haug on the other hand, the bodies had been interred in a variety of positions — on their back, their front or left or right sides. Although somewhat less varied, the fact that two to three of the buried were interred in a lateral position, while the remainder had been laid on their back, may indicate that the site at Sandur was a heathen one. Another important fact is that none of the graves at Sandur overlap, but are placed end to end in rows - another feature common of Viking Age burial sites (Gráslund 1985:301). The position of the burial site in relation to the old dyke and the manner in which the dead are buried with their personal posses- sions could indicate that the site is a heathen one. On the other hand there is nothing that
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129
Blaðsíða 130
Blaðsíða 131
Blaðsíða 132
Blaðsíða 133
Blaðsíða 134
Blaðsíða 135
Blaðsíða 136
Blaðsíða 137
Blaðsíða 138
Blaðsíða 139
Blaðsíða 140
Blaðsíða 141
Blaðsíða 142
Blaðsíða 143
Blaðsíða 144
Blaðsíða 145
Blaðsíða 146
Blaðsíða 147
Blaðsíða 148

x

Fróðskaparrit

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.