Fróðskaparrit - 01.01.2005, Síða 20

Fróðskaparrit - 01.01.2005, Síða 20
18 EN ANALYSE AF NOVELLEN DILETTANTERNE AF WILLIAM HEINESEN den og ikke bare gá og sovsedrømme om hende den halvgamle harpe som du har fáet pá hjernen! Ja, sádan omtrent faldt ordene. Og det var sommer og unge dage, og der var an- dre træer til endfru Nordlunds formørkede blodahorn. Og efter nogen modstand og visse hemmelige indre opgør gav Fabian sig over og brød ud af sin ensomme drøm- mehule for at slutte sig til den frimodige ring af dansende i rampelyset pá livets tri- bune (81). Fortælleren understreger rigtigheden i Mathias’ ord i den efterfølgende kommen- tar. Og’erne og billedet af et forár, der er pá vej til at blive grundigt forsømt, ligner en allusion til Hans Scherfigs roman om Metropolitan-skoledrengene, Det forsømte foraar. Scherfigs roman indeholder tal- rige eksempler pá en lignende ophobning af betydningstunge ‘og’er: “Og foraaret har man heller ikke tid til. Man læser og læser. Og det er igen forár. Det forsømte foraar” (Scherfig, 1993: 167). Den store forsømmelse med de mange melankolske og’er understreges maksimalt i romanens udgangsscene: Det er foraar udenfor. Og det er lyst og mærkeligt og melankolsk. Man er voksen ogfri nu og kan gøre, hvad man vil. Men man fik aldrig rigtigt lært foraaret at kende. Man har forsømt det. Verden var ung og grøn og saftig. Og man lod alle sine foraar gá til spilde. Og det er blevet sent nu (ibid.: 176). Heinesen bruger den samme amplificeren- de parataktiske stil som Scherfig, og stil- trækket knyttes endvidere til det samme tema som i Scherfigs kendteste roman: at forsømme sit eget forár. Dæmoniens mellemtilstand Fabians tilsyneladende uskyldige drøm- merier om fru Nordlund dækker over dæ- moniske kræfter, der holder virkeligheden ude. Teateropførelsen tjener til at tydelig- gøre hans dæmonisk indelukkede sindstil- stand: Unge sagesløse mennesker og dilettan- ter var de alle - med undtagelse af en, nemlig dig selv, Fabian, for du var med dit snørklede og løbske fantasiliv dette uskyldige syngestykkes sorte fár og eneste skurk. Som en syg og forpint varulv sneg du dig omkring i kulissernes halvmørke, beskyttet af din menløse norske springdanserdragt - under foregivende af at hjælpe denfora- sede frøken Jensen med regissørarbejdet, men i virkeligheden i blodsugende øjemed (101). ‘Dilettant’ pá italiensk betyder en der mo- rer sig. Fabian er en snyder, fordi han er med uden at more sig. Dobbeltheden i at være med og alligevel ikke at være med i regissørarbejdet afspejler endnu en gang et uafklaret forhold til virkeligheden, idet arbejdet med at fremskaffe rekvisitter ud- gør en slags forbindelse mellem stykket og verden udenfor. Fabian skubber virke- ligheden fra sig til fordel for sine febrilske fantasier. Hele snyderiet hænger sammen med, at han er med uden hengivelse. Han
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.