Fróðskaparrit - 01.01.2005, Síða 30

Fróðskaparrit - 01.01.2005, Síða 30
28 EN ANALYSE AF NOVELLEN DILETTANTERNE AF WILLIAM HEINESEN 2002: 32)9; altsá som en historie om hvordan den menneskelige bevidsthed har udviklet sig i retning af mere indsigt og selvbevidsthed. For at udfolde den grad- vise ándshistoriske bestemmelse af emnet Eros placerer Platon og hans stedfortræder og fortæller, Aristodemos, talerne i en bestemt rækkefølge: Faidros, Pausanias, Eryximachos, Aristofanes, Agathon, So- krates (Diotima) og Alkibiades. Talerne med de mest naive forestillinger om Eros er de første, mens talerne med de mest avancerede forestillinger følger efter. Faidros’ opfattelse af Eros som gammel og ærværdig er sáledes den mest naive og konservative, hvorimod Sokrates som er den første, der kan argumentere for, at Eros egentlig ikke er en gud, men et grundlæggende menneskeligt fænomen, er det andet yderpunkt. Diotima er sat i parentes, fordi hendes tale er gengivet i Sokrates’ tale. Diotima betragter Eros som en daimon, en formidler mellem Gud og menneske, det ándelige og kropslige. Som formidler af dette synspunkt er Dio- tima den, der kommer Platons synspunkt nærmest.10 Som den næstsidste i talerækken indta- ger Agathon en fornem position. Agathon er i forskningslitteraturen mest kendt og berygtet for sin selvhøjtidelige retoriske stil. Hans position i sammenhængen bliver derfor dobbelttydig. Anne-Marie Eggert Olsen mener, at et nyskabende element i Agathons syn pá Eros er, at den rummer muligheden for at noget kan være skønt, som ikke er godt (Olsen, 2002: 56). Aga- thon repræsenterer sofistikken, der var det nye i samtiden, og som langt fra kun er negativ hos Platon. Det afgørende nye i Agathons tale er hans sofistiske subjektop- fattelse, der sikrer ham den fremskudte position. Det viser sig i opfattelsen af Eros som en personlig størrelse. Agathon er den første - idet han er placeret før Sokrates - der forstár Eros som et sjæleligt anlig- gende, som liv og ánd, om end han ikke formár at argumentere særlig godt for sin sag. Modsat Faidros er Agathon optaget af Eros som ung, skøn, guddommelig, lyk- kelig og fuldkommen. Agathon er med til at udvikle Eros-begrebet, da han kritiserer samtlige forgængere for ikke at have lov- prist Eros for det, han er, men kun for det, han udretter (Platon, 2000: 194E-195A). Ifølge Anne-Marie Eggert Olsen fortjener Agathon derfor bedre end at blive latter- liggjort som en hul retoriker, men som hun samtidig siger om hans noget flade retorik: Fejlen ved Agathons retorik er præcis den, at den er stofløs og tidløs ... Den Eros, som Agathon beskriver, kan - i modsæt- ning til Diotimas - ikke relateres til hver- ken etik og politik (Faidros og Pausanias), naturvidenskab (Eryximachos) eller antro- pologi (Aristofanes) og har dermed ikke meget med virkeligheden at gøre (Olsen, 2002: 31). Agathons Eros er med andre ord selvtil- strækkelig. Den er genstandsløs, sig selv nok, og som en form for selvforelskelse kan den betragtes som en ándelig autoero- tisk form. Platon afprøver dette Eros- synspunkt ved at udsætte Agathon for Sokrates’ stringente tankegang. Sokrates
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.