Fróðskaparrit - 01.01.2007, Síða 36

Fróðskaparrit - 01.01.2007, Síða 36
34 NATIONAL IDENTITET I DET FÆRØSK.FAGL1GE RUM I DET ALMENE GYMNASIUM Latin Mand Skrift Teori Abstrakt Fornuft Modersmál Kvinde Tale Praksis Konkret Følelse ikke af modersmálet, som det ellers var til- fældet i andre reformerte omráder. Den for- nuftsdiskurs, som ifølge Lindberg kende- tegnede latinens position i de før-nationale uddannelsesinstitutioner, har kendetegnet den position, som dansk har haft i den stats- lige institutionaliserede dansksprogede sko- le i Færøerne siden de provisoriske skoler blev indført i hele landet i 1845 (og før den tid i den danske skole i Tórshavn). Dansk har endvidere haft modersmálsstatus indtil hjemmestyreordningen trádte i kraft i 1948. Indholdsmæssigt har dansk ogsá efter hjem- mestyrelovens indførelse haft modersmáls- status og der stár fx i det første pkt. i for- málsparagraffen i gymnasiebekendtgørel- sen for dansk (juli 1996), at formálet er, at eleverne udvikler ”sin sproglige, æstetiske og historiske bevidsthed, sin selvopfattelse [...]”." Sproglig, æstetisk og historisk bevidsthed, samt elevens selvbevidsthed er kernepunkter, som naturligt tilhører en modersmáls- og dannelsesdiskurs. At denne sætning stár i formálsparagraffen for dan- skfaget i en bekendtgørelse fra 1996 kan pá den ene side tolkes som levn fra den tid, nár danskfaget havde modersmálsstatus i den færøske skole, og pá den anden side kan det tolkes som, at danskfaget stadig har en eller anden status som modersmálsfag i den gymnasiale uddannelse. Elevemes hyppige sammenligning mellem disse to fag kunne tyde pá begge disse tolkningsmuligheder. Nár Eyð fx bliver spurgt, om det præger færøskfaget, at det er modersmál, svarer hun følgende: ”Jeg synes, at det er svært at sige, fordi dansk bliver stadig nærmest reg- net som modersmál og bedømt som var det modersmál” “Eg haldi, at tað er ringt at siga, tí danskt verður enn roknað nærmast sum móðurmál og dømt sum tað var móðurmál.”12 Eyðs udsagn er udtryk for den realitet, at selv om danskfaget i timer pr. ár er langt mindre omfattende i det færøske gymna- sium end i det danske, sá bliver færøske elever til studentereksamen i dansk vurderet efter samme kriterier (A-niveau), som en elev, der har dansk som førstesprog i Dan- mark. Udsagnet er ogsá udtryk for, at fær- øskfaget i mange henseender lever i skyg- gen af danskfaget, forstáet pá den máde, at elever og lærere i høj vurderer faget i for- hold til danskfaget. Det betyder, at italesæt- telse af danskfaget i høj grad medierer færøskfagets autenticitet, samt italesætter fagets fortrin og mangler. I brugen af ad- jektivet “endnu” i udsagnet ligger tolk- ningsmuligheden, at den status vil dansk- faget ikke fortsætte med at have, og i en na- tional diskurs kan udsagnet tolkes som ud- tryk for ønsket om en selvstændig stat. Nationalromantisk retorik Retorikken, der kendetegnede nationalro- mantikken13, hvor folket, naturen, sproget, kulturen og nationen havde forpligtende, emotionellc, højtidelige og religiøse under- toner, er eksplicit i nationalismediskursen i det færøskfaglige felt. Denne retorik kom til udtryk i elevudsagn fra alle indsanv
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.