Fróðskaparrit - 01.01.2007, Síða 37

Fróðskaparrit - 01.01.2007, Síða 37
TJÓÐARSAMLEIKI í FØROYSKLÆRUGREININI í STUDENTASKÚLANUM 35 lingskategorier, hvilket fremgár af følgende eksempel (eksempel 1). Eksempel 1 [1.1.1] Sp: Hvad er det bedste ved at være færing? Sv: Det er det, at du har et sá lille mod- ersmál og kultur, men alligevel er det sá stort for mig. [Tað er tað, at tú hevur eitt so lítið móðurmál og mentan, men allíkavæl er tað so stórt fyri meg].14 [1.1.2] Sv: Det er bare en følelse man har - og jeg er stolt af at kunne lcalde mig for færing. [Tað er bara ein kensla, sum ein hevur - og eri stolt av at kunna kalla meg føroying].15 [1.2.1] Sp: Hvordan kan du generelt lide .fcerøskfaget? Sv: Meget godt. Begrundelse: Jeg kan godt lide færøsk, tordi jeg synes, at det er meget vigtigt, at man er god til at skrive og tale sit eget modersmál. Det er ogsá vigtigt, at man ved noget om sine forfædre og om sit sprog. [Eg dámi væl føroyskt, tí eg haldi, at tað hevur nógv at siga, at ein dugir væl at skriva og tosa sítt egna móðurmál. Tað er eisini týdningarmikið, at ein veit eitt sindur urn sínar forfedrar og sítt mál.].16 [1-3.1] Sp: Skriv, hvad du synes kende- tegner enfcering? Sv: En færing er en, som tænker meget Pá sit eget land og elsker det. [Ein føroyingur er ein, ið hugsar nógv um landið hjá sær og er góður við tað.].17 [1.4.1] Sp: Nævn nogle kendetegn/sym- bol, som du sætter i forbindelse med Færøerne, færinger ogfærøsk nationali- tet: Moderlandskærlighed, tryghed, fred og en dejlig kultur. [Móðurlandskærleiki, tryggleiki, friður og eina deiliga mentan].18 I disse eksempler ser man klart en foipligt- else og forherligelse af næsten religiøs karakter. Det at det lille sprog og den lille kultur er noget stort for vedkommende [1.1.1] viser et følelsesmæssigt, religiøst situeret engagement i spørgsmálet. Det at noget er “stort” for en bliver hyppigt brugt i religiøse sammenhænge og i religiøs re- torik, hvilket er med til at forstærke de re- ligiøse undertoner i udsagnet. Den betyd- ning, det at være god til sit eget modersmál bliver tillagt, samt den genealogiske og kul- turelle forpligtelse [1.2.1] kan endvidere udlægges som en religiøs forpligtelse over for forfædrene og sproget, og som jævn- stilles gennem konjunktionen “og“ i udsag- net. Ifølge Vygotslcys’ virksomhedsteori (bevidsthed medieret inter- og intraperson- elt), er der betydelig sammenhæng mellem tale og tænkning og denne sammenhæng er forankret i en social kontekst. Det sociale og det psykiske skal forstás som et følge- forhold mellem social aktivitet og indi- viduel kognitiv virksomhed og som et dia- lektisk subjekt/objekt-forhold mellem kul- tur og bevidsthed. Ifølge Jens Rasmussen: [kan man] uden at overdrive sige, at virk- somhedsteorien etablerer en stærk forbindelse mellem de sociale og de psykiske strukturer. Ja, endog at interpersonelle processer er forløbere for og betingelser for fremkomsten af indi-
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.