Fróðskaparrit - 01.01.2007, Síða 46

Fróðskaparrit - 01.01.2007, Síða 46
44 NATIONAL IDENTITET I DET FÆRØSKFAGLIGE RUM I DET ALMENE GYMNASIUM Tórshavn (71 - 28) Piger Drenge Vágur (16 - 5) Piger Drenge Kambsd. (19-9) Piger Drenge Samlet (106 - 42) Piger Drenge Færøsk 53,8% 46,4 % 100% 40% 52,6% 44,4% 60,4% 45,2% Dansk 40,8% 42,9% 40% 15,8% 44,4% 30,2% 42,9% Begge 2,8% 4,8% 5,3% 2,8% 4,8% Ved ikke 2,8% 7,1% 20% 21,1% 11,1% 5,7% 7,1% Ikke oplyst 5,3% 0,9% Tavle 2 lingen af svar i 2004 mellem de tre gym- nasier, er det tydeligt, at det er pigerne i Vágur, der tydeligst markerer sig i moders- málsdiskursiv forstand.40 Besvarelseme i gymnasierne i Tórshavn og Kambsdalur ligner hinanden, nár de sva- rer, at de bedre kan lide færøskfaget (tavle 2). Nár spørgsmálet gælder danskfaget sva- rer pigeme i Kambsdalur meget anderledes. Dette kan skyldes den kvindelige forplig- telse over for modersmálsfaget, hvilket den- ne besvarelse fra en af pigerne, der ikke ved, hvilket fag hun bedre kan lide, kan være udtryk for. Hun kommenterer følg- ende til spørgsmálet: “Jeg kan bedre lide at skrive dansk, men indholdet i timerne er bedre i færøsk. Jeg har nemmere ved at ud- trykke mig pá dansk”41 [Mær đámar betur at skriva danskt, men innihaldið í tímunum er betri í føroyskum. Havi lættari við at úttrykkja meg á donskum]. Efter udsagnet at dømme kunne hun lige sá godt have svaret dansk, men det gør hun ikke, og en dreng, som heller ikke ved, hvad han skal svare, siger følgen- de:“Det er svært at svare, hvilket af disse to fag man bedre kan lide, men det danske sprog er sá bestemt nemmere at stave og derfor vil/synes jeg, at jeg muligvis bedre kan lide faget dansk”42 [Tað er torført at svara hvat ein dámar betur av hesum báðum lærugrein- um, men tað danska málið er so avgjørt nógv læt- tari at stava og tískil vil/haldi eg, at mær møguliga dámar betur danskt lærugreinina]. Begge disse informanter tilhører selvstændighedsdiskur- sen, sá den svære beslutning kan bunde i en ideologisk forpligtelse. I to af de andre svar er begrundelsen, at de kan lide begge fag lige godt, to har undladt at svare og den ene siger, at det fag, hun bedst kan lide, ikke er pá listen, men hun tilføjer, at hvis hun ab- solut skulle vælge, sá havde hun valgt dansk. Disse udsagn er tegn pá, at báde “forpligtelse” og ideologi har indflydelse pá, hvilken holdning eleverne har til fær- øskfaget. En rummclig nationalitetsdiskurs Centralt i udsagnet 2.3.1 stár verbeme: “ta- ler”, “bor” og “kommer fra”. Der er tale om en bevægelse fra centrum ud mod en per- iferi, fra selvet ud til hele den sociale grup- pe, som selvet er en del af og som har et na- tionalt/etnisk tilhørsforhold som fællesnæv- ner. Verbet “taler” kan endvidere i forlæn- gelse af Vygotskys’ virksomhedsteori ana- lyseres som selvets relation til det sociale fællesskab. Det er med til kognitivt at etab- lere selvet i det kulturelle og etniske fælles-
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.