Fróðskaparrit - 01.01.2007, Síða 50

Fróðskaparrit - 01.01.2007, Síða 50
48 NATIONAL IDENTITETI DET FÆRØSKFAGLIGE RUM I DET ALMENE GYMNASIUM straktioner, der ligger uden for deres egen dagligdag. Det er fx de færreste elever, der i weekenderne danser færøsk dans. Mange af dem gør det en gang ind imellem og synes om at gøre det, men de danser til diskomusik, rockmusik og anden musik, som andre unge i resten af Europa gør, men alligevel fremhæver en meget stor dcl47 af de adspurgte elever færøsk dans som typisk færøsk kultur. Kultur er i høj grad i elev- ernes bevidsthed knyttet til en traditionalis- mediskurs, mens den kultur, som de om- giver sig af til daglig, stort set ikke bliver italesat som kultur. Ingen i liele det empi- riske materiale nævner fx begrebet ung- domskultur, moderne musik eller lign. som kultur. Nogle nævner dog begrebet “ny kul- tur“. Der fíndes dog ogsá reaktioner imod denne ret entydige opfattelse af færøsk kul- tur, som fx i Pól Jákups besvarelse af spørgsmálet: “Hvad karakteriserer en fær- ing?” hvor han bl.a. siger følgende: “[...] At sige at færinger bør danse færøsk dans, at dræbe grindehval o.s.v. er forkert. Jeg er ikke særlig aktiv inden for disse omráder, men jeg er færing” [...] At siga at føroyingar eiga at dansa føroyskan dans, at drepa hval o.s.fr. er skeivt. Eg eri ikki serliga aktivur innan hasi økini, men eg eri føroyingur]. Selv om Pól Jákup har besvaret spørgs- málet: “Hvad er færøsk kultur?” sáledes: “Kultur er vaner, som har holdt færinger i gang. Det er fx grindedrab, færøsk dans” [“Hvat er føroysk mentan?,” “Mentan er vanar, ið hava hildið føroyingar í gongd. Tað er t.d. grinda- dráp, føroyskur dansur], sá er det tydeligt, at han opponerer imod den institutionaliserede nationsbygningsdiskurs, hvilket kan ses som udtryk for et modsætningsforhold cller personligt skisrna mellem en tillært institu- tionaliseret nationalitetsidentitet og selvets opfattelse af nationalitetsidentitet.48 Nationalitet udtrykt som ideologi Fairclough defmerer ideologi som: [...] significations/constructions of reality (the physical world, social relations, social identi- ties), which are built into various dimensions of the forms/meanings of discursive practices, and which contribute to the production, reproduc- tion or transformation of relations of domina- tion [_]49 Ifølge Teun A. van Dijk etablerer ideologi et link mellem diskurs og samfund, og den skal i en vis forstand forstás som den kog- nitive pedant til magt. Ideologi er i høj grad tankestrukturer, som samfund og grupper agerer ud fra, og som má siges at være vel- lykkede, hvis medlemmer af samfund eller grupper tænker disse tanker som naturlige tænke- og handlemáder. Van Dijk páviser ligeledes, at i den kognitive dimension tæn- ker grupper gennem deres medlemmer, pá samme máde som grupper pá en máde han- dler gennem dem. I skolediskursiv og fag- didaktisk forstand er der visse strukturer af ideologisk karakter fx nationbuilding pro- jektet, der fremstár som naturlige og selv- følgelige af de agerende - báde lærere og elever. Andre gange er disse strukturer til diskussion eller vækker direkte modstand. Mere naturlig en ideologi fremstár for grup- pens medlemmer, mere vellykket er den ifølge van Dijk,50 og Fairclough fastslár, at: The ideologies embedded in discursive prac- tices are most effective when they become naturalized, and achieve the status of ‘common sense’; but this stable an established property
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.