Fróðskaparrit - 01.01.2007, Blaðsíða 50

Fróðskaparrit - 01.01.2007, Blaðsíða 50
48 NATIONAL IDENTITETI DET FÆRØSKFAGLIGE RUM I DET ALMENE GYMNASIUM straktioner, der ligger uden for deres egen dagligdag. Det er fx de færreste elever, der i weekenderne danser færøsk dans. Mange af dem gør det en gang ind imellem og synes om at gøre det, men de danser til diskomusik, rockmusik og anden musik, som andre unge i resten af Europa gør, men alligevel fremhæver en meget stor dcl47 af de adspurgte elever færøsk dans som typisk færøsk kultur. Kultur er i høj grad i elev- ernes bevidsthed knyttet til en traditionalis- mediskurs, mens den kultur, som de om- giver sig af til daglig, stort set ikke bliver italesat som kultur. Ingen i liele det empi- riske materiale nævner fx begrebet ung- domskultur, moderne musik eller lign. som kultur. Nogle nævner dog begrebet “ny kul- tur“. Der fíndes dog ogsá reaktioner imod denne ret entydige opfattelse af færøsk kul- tur, som fx i Pól Jákups besvarelse af spørgsmálet: “Hvad karakteriserer en fær- ing?” hvor han bl.a. siger følgende: “[...] At sige at færinger bør danse færøsk dans, at dræbe grindehval o.s.v. er forkert. Jeg er ikke særlig aktiv inden for disse omráder, men jeg er færing” [...] At siga at føroyingar eiga at dansa føroyskan dans, at drepa hval o.s.fr. er skeivt. Eg eri ikki serliga aktivur innan hasi økini, men eg eri føroyingur]. Selv om Pól Jákup har besvaret spørgs- málet: “Hvad er færøsk kultur?” sáledes: “Kultur er vaner, som har holdt færinger i gang. Det er fx grindedrab, færøsk dans” [“Hvat er føroysk mentan?,” “Mentan er vanar, ið hava hildið føroyingar í gongd. Tað er t.d. grinda- dráp, føroyskur dansur], sá er det tydeligt, at han opponerer imod den institutionaliserede nationsbygningsdiskurs, hvilket kan ses som udtryk for et modsætningsforhold cller personligt skisrna mellem en tillært institu- tionaliseret nationalitetsidentitet og selvets opfattelse af nationalitetsidentitet.48 Nationalitet udtrykt som ideologi Fairclough defmerer ideologi som: [...] significations/constructions of reality (the physical world, social relations, social identi- ties), which are built into various dimensions of the forms/meanings of discursive practices, and which contribute to the production, reproduc- tion or transformation of relations of domina- tion [_]49 Ifølge Teun A. van Dijk etablerer ideologi et link mellem diskurs og samfund, og den skal i en vis forstand forstás som den kog- nitive pedant til magt. Ideologi er i høj grad tankestrukturer, som samfund og grupper agerer ud fra, og som má siges at være vel- lykkede, hvis medlemmer af samfund eller grupper tænker disse tanker som naturlige tænke- og handlemáder. Van Dijk páviser ligeledes, at i den kognitive dimension tæn- ker grupper gennem deres medlemmer, pá samme máde som grupper pá en máde han- dler gennem dem. I skolediskursiv og fag- didaktisk forstand er der visse strukturer af ideologisk karakter fx nationbuilding pro- jektet, der fremstár som naturlige og selv- følgelige af de agerende - báde lærere og elever. Andre gange er disse strukturer til diskussion eller vækker direkte modstand. Mere naturlig en ideologi fremstár for grup- pens medlemmer, mere vellykket er den ifølge van Dijk,50 og Fairclough fastslár, at: The ideologies embedded in discursive prac- tices are most effective when they become naturalized, and achieve the status of ‘common sense’; but this stable an established property
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129
Blaðsíða 130
Blaðsíða 131
Blaðsíða 132
Blaðsíða 133
Blaðsíða 134
Blaðsíða 135
Blaðsíða 136
Blaðsíða 137
Blaðsíða 138
Blaðsíða 139
Blaðsíða 140
Blaðsíða 141
Blaðsíða 142
Blaðsíða 143
Blaðsíða 144
Blaðsíða 145
Blaðsíða 146
Blaðsíða 147
Blaðsíða 148
Blaðsíða 149
Blaðsíða 150
Blaðsíða 151
Blaðsíða 152
Blaðsíða 153
Blaðsíða 154
Blaðsíða 155
Blaðsíða 156
Blaðsíða 157
Blaðsíða 158
Blaðsíða 159
Blaðsíða 160
Blaðsíða 161
Blaðsíða 162
Blaðsíða 163
Blaðsíða 164
Blaðsíða 165
Blaðsíða 166
Blaðsíða 167
Blaðsíða 168
Blaðsíða 169
Blaðsíða 170
Blaðsíða 171
Blaðsíða 172
Blaðsíða 173
Blaðsíða 174
Blaðsíða 175
Blaðsíða 176
Blaðsíða 177
Blaðsíða 178
Blaðsíða 179
Blaðsíða 180
Blaðsíða 181
Blaðsíða 182
Blaðsíða 183
Blaðsíða 184
Blaðsíða 185
Blaðsíða 186
Blaðsíða 187
Blaðsíða 188
Blaðsíða 189
Blaðsíða 190
Blaðsíða 191
Blaðsíða 192
Blaðsíða 193
Blaðsíða 194
Blaðsíða 195
Blaðsíða 196
Blaðsíða 197
Blaðsíða 198
Blaðsíða 199
Blaðsíða 200
Blaðsíða 201
Blaðsíða 202
Blaðsíða 203
Blaðsíða 204
Blaðsíða 205
Blaðsíða 206
Blaðsíða 207
Blaðsíða 208
Blaðsíða 209
Blaðsíða 210
Blaðsíða 211
Blaðsíða 212

x

Fróðskaparrit

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.