Fróðskaparrit - 01.01.2007, Síða 57

Fróðskaparrit - 01.01.2007, Síða 57
TJÓÐARSAMLEIKI í FØROYSKLÆRUGREININI í STUDENTASKÚLANUM 55 lnger er stolte over at være færinger, nár de tager ud i verden. Udsagnet medierer en po- larisering mellem “os” og “de andre”, hvor selvets nationale stolthed bliver medieret i cn ffemmed kontekst. De kendetegn ved na- tionalitet, som bliver fremhævet i udsagnet, er alle af genealogisk karakter og gár pá personlige karakteregenskaber: færinger er venlige og arbejdsomme, spiser færøsk mad, kan lide naturen, sprog og kultur. Der er en bevægelse fra center til periferi: indi- Vld, overlevelse, geografísk placering (i na- turen), kommunikation og civilisation (sprog/kultur). Det som er interessant ved dette udsagn i forhold til en ideologisk na- honalitetsdiskurs er, at selvet understreger, at dct ikke er “sá specielt færøsk“ som sá mange andre, dvs. at selvet oplever, at andre enten er mere færøske end det eller at selvet !kke lever op til idealet i den ideologiske nationalitetsdiskurs. Informanten i udsagn 3-3.3 fremhæver ligeledes klart de genea- l°giske og kulturelle nationalitetskende- tcgn, men i modsætning til 3.3.2 føler selvet Slg som en del af dette fællesskab. Infor- nianten har ogsá valgt “tjóðveldisflokkur” i niodsætning til infonnanten i udsagn 3.3.2, s°m har valgt “javnaðarflokkur”. Dette kan tolkes som, at i den ideologiske/politiske ^’skurs, samt i en magtdiskurs fremstár tjoðveldisflokkur” som semiotisk udtryk ^0r nationalitet. Derfor identificerer selvet i udsagn 3.3.3 sig med sit udsagn, mens sel- Vct i 3.3.2 tager afstand fra det eller identi- ficerer sig ikke med det, men fremsætter det snarere som en tillært diskurs, som det tager ntstand fra. Udsagn 3.3.4 fremstiller færinger som unsvarsbevidste over for landets ressourcer pá tværs af sociale lag og pá tværs af tradi- tion og modemitet idet en fisker bliver stil- let over for en inden for it-branchen. Der tillægges ligeledes færinger, at de handler i overensstemmelse med, hvad der er til land- eds bedste, samtidig som færingen siges ikke at være bange for udfordringer. Ideo- logisk er dette udsagn klart i overensstem- melse med en ideologisk selvstændigheds- diskurs, hvor en færing, som fremstár som et kollektiv ved brugen af bestemt form i ental, altid vil handle sáledes, at det er til landets fordel. ^áledes fremstilles ideal- typen af en færing som en, der vil “fuldt herredømme” i eget land. I denne idealiser- ing og ideologisering/politisering ligger en eksklusion, som ekskluderer dem, der ikke vil selvstændighed, og derfor ikke i selvets bevidsthed opfylder kravet om at være ide- alet for en færing. Udsagn 3.3.4 medierer helt tydeligt en ideologisk nationalitet, som gár pá tværs af sociale lag, men som inlclud- erer de færinger, der er ansvarsbevidste og som ideologisk vil selvstændighed. “Fuldt herredømme i eget hus“ er et genkendeligt semiotisk udtryk i den nationale diskurs, som indeholder billedet af den selvstændige stat, hvor selvets mikrounivers “eget hus“ bliver flyttet over pá færingers og kollek- tivets makrounivers, hvor “eget hus“ frem- stár som et semiotisk udtryk for staten. Dette semiotiske udtryk er med til at me- diere intimsfæren, hvilket understreger den grundlæggende eksistentielle betydning, som den nationale identitet med den selv- stændige stat som mál, har for selvet. I udsagn 3.3.5 er det følelsen, der er be- tydningsbærende for den nationale identitet. De karakteristika, som kendetegner færin-
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.