Studia Islandica - 01.06.1937, Blaðsíða 52

Studia Islandica - 01.06.1937, Blaðsíða 52
50 the corresponding section of the latter work is based on the former. Their differences are largely explained by the fact that Orkneyinga Saga corrects its statements from other sour- ces and is amicable to Earl Hákon (of course without question- ing the sanctity of St. Magnus). Such impartiality is char- acteristic of Icelandic, and it is typical of Icelandic rationalism to correct the clerical treatise from other and more worldly sources. But in this case, it may well have been an Orkney authority who was used as the source, e. g. one of the family of Earl Hákon. Orkneyinga Saga gives extensive and detailed in- formation about Svein Asleifarson, and it relies in many in- stances — no doubt through an intermediary — on his own story. Now, we may point out that Þorkel walrus was ciosely related to Svein, while he belonged to the family of Earl Há- kon. To some extent he may have been the authority. It is like- ly that the saga was written at Oddi or in its neighbourhood about this time. Skjöldunga Saga is only preserved in an altered form and in fragments. It appears to have been constructed with the old genealogy as its skeleton and, for the rest, it is based on poems and heroic legends. It is composed indirectly to enhance the fame of the Oddaverjar. But in addition, the joy of story-telling is apparent, and the love of fantastic stories, and thus this saga paves the way for the Eddas, Ragnars Saga and other sagas of the heroes of old. The one member of the Oddaverjar about whom a separate saga has been written is Bishop Pál. This saga is an ecclesiasti- cal work, one of the Bishops’ sagas. But Pál also plays a special part in writing the latter, for apart from Ari the learned’s íslendingabók, they begin with the Miracle Book of Bishop Þorlák, which Pál had written (1198—99). This highly ecclesiastical composition bears the stamp of the Oddaverjar. The miracles are treated cautiously and critically, while the native ethical outlook comes clearly to light. After the death of S'æmund, after the Oddaverjar had lost their leading position among the chieftains of the country, a growing taste for romance becomes noticeable among them. This is shown clearly in the names they choose. In the 12th. century they had taken to biblical names, but now they begin
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56

x

Studia Islandica

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Studia Islandica
https://timarit.is/publication/1542

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.