Verktækni - 2019, Síða 63

Verktækni - 2019, Síða 63
63 Figure 2. The building blocks of a profession. The traditional view of what constitutes a profession has somewhat been modified in recent years. Muzio et al (2011) pointed out that there are new patterns of professionalization in project management and related occupations. Such “corporate" professionalization departs in many ways from the traditional paths. Examples of new features of this corporate professionalization are organizational membership, client engagement, competence-based closure and internationalization. Konstantinou (2015) discusses the redefined role of the project practitioner and concludes that due to the situated nature of project knowledge, the project practitioner can have an important role in defining and legalizing the knowledge that is important both for the practice and the profession. He points out that newer professions often operate within large organizations, where work does not strictly involve the application of predetermined bodies of knowledge, but is rather based on human interaction. But is project management a profession? Peter Morris and his colleagues discussed what distinguishes professions from non-professions (Morris, 2006). Based on the assumption that an occupation has particular ‘traits’ that distinguish it from other occupations, they identified the fundamental characteristics of professions as having to meet formal educational and entry requirements, as having autonomy over the terms and conditions of practice, as having a code of ethics, and as having a commitment to service ideals and a monopoly over a discrete body of knowledge and related skills. It is their conclusion that project management is a ‘semi-profession’ or ‘emerging profession’ at the moment, as it draws very little of its legitimacy by reference to/by virtue of its contribution to the public good, or by adherence to an overarching ethical code (Morris et al, 2006). Although there is a strong sense of aspiration amongst project management practitioners and their representative associations towards professional status, this remains a matter of debate, and has been questioned by Zwerman and Thomas (2001). They maintain that although project management has been moving towards satisfying various criteria indicative of professional status, it is still some distance away, and achievement will require significant effort on the part of the professional associations and members. Two key organizations have attempted to achieve a more unified and global approach—the International Project Management Association (IPMA) and the Project Management Institute (PMI). A common dilemma for the project management associations is the fact that recognition of project management as an
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116

x

Verktækni

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Verktækni
https://timarit.is/publication/957

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.