Verktækni - 2019, Blaðsíða 64

Verktækni - 2019, Blaðsíða 64
64 occupation is problematic, as it is seen by many as an aspect of general management. Zwerman & Thomas (2001) concluded that for project management to become a “profession”, it requires a concerted effort by its practitioners and professional associations in pursuing this objective. An action list is given in order to reach this status, e.g. to elaborate significant, independent, academic educational programs with an associated set of research programs, and to create and enforce a code of ethics for all practitioners using the title Project Manager, and last but not least, to win political, social, and legal recognition of the value of regulating project management for the good of society. The development of public governance in the context of projects is important. A political and economic dogma called New Public Management (NPM) surfaced in the late eighties which assumed that politicians are inherently venal and likely to abuse their authority to enrich themselves and their friends, leading to high-cost, low-quality products (Hood, 1995). One of the doctrines for ensuring public interest via NPM is the use of an elaborate structure of procedural rules designed to guarantee integrity, transparency and professional service to the public. This makes sense, as it is impossible to manage without reference to a conceptual set of rules for forming a governance framework. Only what we know can be managed and controlled. Over the last two decades, a change can be seen in the received principles of public accountability and administration (Winch, 2010). The rise of governance and NPM has also influenced project management as a discipline. Some notable signs of this advancement are the dramatic, manifold increase in the number of accredited project managers, the establishment of international institutions serving project management, and the creation of bodies of knowledge describing in detail the project management theoretical framework (Hodgson and Muzion, 2012:113). A different and somewhat provocative perspective regarding the professional associations and their bodies of knowledge is put forward by Whitty and Schulz (2007), who wrote about the impact of puritan ideology on aspects of project management. They argue that project management behaviors are driven by significant memes that originate from various project management bodies of knowledge, especially the PMBok by PMI. They conclude by stating that scholars and practitioners should break free from the tyranny of these puritan memes that hinder them from evolving in the discipline in a free and unconstrained manner. A similar warning was in fact offered by Morris et al (2006), who concluded that there may be a danger of getting into self-fulfilling prophecies if the field relies on the project management associations to tell the academics what to think and teach. Gaining recognition and acceptance of the changes required of both professional associations and practitioners seems to be a crucial challenge facing the professionalization effort for project management. Research has a significant role in this context, and the general perception is that there is a considerable gap between theory and practice in project management. Peter Morris (2014) wrote about project management as "a profession with a hole in its head." According to him, as project management is practice-oriented discipline, academics do have difficulties in presenting it as a whole, and therefore he proposes that the academics become more involved in the actual practice. The International Project Management Association IPMA has shown initiative here with its annual research conferences, where the objective from the beginning has been to encourage a discussion between practitioners and
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116

x

Verktækni

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Verktækni
https://timarit.is/publication/957

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.