Verktækni - 2019, Blaðsíða 76

Verktækni - 2019, Blaðsíða 76
76 management to compete and respond quickly to changes in their environment. In a way, this is in line with the "corporate" professionalism defined by Muzio et al (2011). These organizations represent "pools of excellence" within a business environment where there is great room for improvement. Municipalities and governmental initiatives will by means of a more general projectification hopefully lead to better governance that will bring positive results for society in general. The Icelandic Project Management Association could play a still larger role in pushing the project management profession forward, for instance, by facilitating an open discussion about the profession as such, professionalism, and on the ethical and professional responsibility of holders of IPMA certificates and IPMA members. Such an open forum for discussion about project management can be backed up with efforts to win political, social, and legal recognition of the value of regulating project management for better project management and the common good. Conclusion In this paper we have looked some historical milestones in the development of the project management profession within the Icelandic society. We have seen how the profession grew through the practical application of project management methodology, project management education, and organizational support in the for of consultancy and trainings. The Icelandic example of how the project management profession gets born and how it matures within a society is an interesting example for variety of reasons. Starting off as a rather vague idea on how to use some basic concepts from operation management to manage schedules, developed over a few decades and has now become a sought-after professional discipline with educational frameworks and organizations with professional interests. The application of project management was initially sporadic and led by motivated individuals. Today the scene is different, with project management as one of the key drivers of the Icelandic economy. In the paper “Projectification in Iceland measured, comparsion of two methods” (Fridgeirsson, Ingason & Jonasson, 2019) indicates that monetary value added via projects is little less than one third of the actual economy (Gross Value Added), and that stakeholders from industry and the public domain agree that this evolution will escalate in the near future. All the main universities in Iceland teach project management as an integrated part of engineering and business curriculum, and a thriving post graduate scene exists, with the MPM program at Reykjavik University arguably at its spearhead. The Icelandic scenario with regards to the development of the project management profession is comparable to that of nations with similar frameworks with regards to what should constitute professionalism. It had been lagging behind by a few years, but in recent years higher project management maturity has been achieved, with the reservation that the public governance framework in Iceland does still not comply with similar charters in Europe (Innanrikisraðuneyti, 2016). However, despite some imperfections, there is clear evidence of the growing significance, importance and impact of project management within the Icelandic society.
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116

x

Verktækni

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Verktækni
https://timarit.is/publication/957

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.