Fróðskaparrit - 01.01.1987, Síða 22

Fróðskaparrit - 01.01.1987, Síða 22
26 SANDOYARBÓK December of that year and moved into the household of his father-in-law out at Skáli undir Reynum, he seems to have had few opportunities for collecting. In 1824 and subsequent years he recorded at most one or two texts each year before completing in 1831 the fair copy of his collection. Thus, we can see that roughly eighty-five percent of the texts in »Sandoyarbók« were collected during a span of three years. Dur- ing this period, Clemensen did most of his recording in the late winter months, when out-of-doors farmwork had abated and the annual dance season was in full swing. However, even though village enthusiasm for the weekly dances doubtless contrib- uted to his wintertime interest in ballad collecting, it is unlikely that Clemensen recorded texts from their performance in the hurly-burly of the dance ring. There, the noise and press of the dancers, as well as the flexing of the wooden floor under stamping feet-all these things so desirable for a successful dance-worked against the penman struggling with his bothersome quill and inkpot. It is much more likely that Clemensen called on his informants (or they called on him) to record texts from a solo performance akin to that of the tra- dition of the household kvøldseta (evening work period). Nowhere in »Sandoyarbók« does Clem- ensen indicate that his texts were anything but his own painstaking recording of oral performances in Sandoy parish (compri- sing the islands of Sandoy, Skúgvoy, and Dímun). However, it seems certain that some of his texts were copies of what other people had recorded; in fact this is proba- bly true of all the ballads collected from people who lived outside the parish. Indeed, these texts were provided to Clem- ensen by highly literate informants: »Hábarðs kvæði« (CCF 219), »Ólavur Trygvason« (CCF 215), and »Finnboga ríma« (CCF 47) from Jens Christian Djur- huus, a well-educated farmer of Kolla- fjørður and the author of the first two of them; and »Sanda táttur« (CCF 204) from Clemensen’s second cousin Jakob Nolsøe, the bookkeeper for the government fran- chise store in Tórshavn. Nolsøe was proba- bly responsible for recording all the texts collected from residents of the Tórshavn area: his own brother Poul Poulsen Nols- øe’s ballad »Fugla kvæði« (CCF 190), as reported by another brother, Hans; »Grímur á Aksalvølli« (CCF 132) from Anna Maria Tamburs, the wife of an offic- er of the garrison;6 and »Guttormur í Hatt- armóti« (CCF 58) from her mother, Maren Sybille Augustinidatter. It seems equally certain that few of the ballads collected from residents of Sandoy parish were recorded by anyone but Clem- ensen himself. Few people there could write with any facility - there was no re- gular formal instruction in the parish dur- ing the early nineteenth century. (In con- firmation classes conducted by the minist- er, the children were taught to read and to recite certain religious texts, but not to write).7 Children could receive informal in- struction at home, according to the inter- ests and abilities of their parents; and some doubtless learned to write there, just as Clemensen had done. But it must be said that the legal and church documents from Sandoy parish during the years 1810-1830 reflect only six practiced hands - those of (1) the minister Peder Hentze, (2) his son Sheriff Johan Michael Hentze, (3) Poul Jo-
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.