Fróðskaparrit - 01.01.1987, Síða 29

Fróðskaparrit - 01.01.1987, Síða 29
SANDOYARBÓK 33 collector posthumously attributed his text of »Trøllini í Homalondum« (CCF 28) to this cousin.14 It is unlikely to be a coincidence that nearly all the »ordinary« male and female contributors to »Sandoyarbók« should be precisely those with close ties to the collec- tor.15 It is much more likely that the dissim- ilar collecting patterns among the elite and non-elite of Sandur reflect the two diffe- rent types of performance situation in Far- oese tradition and Clemensen’s use of them in gathering texts for his »Sandoyarbók«. The relatively wide distribution of his sing- ers with royal-tenant connections would seem to indicate that his knowledge of their repertoires stemmed from the public dances, which drew performers from all over the village. On the other hand, the more restricted distribution of those of his male informants whose background was more humble or who were female suggests that his acquaintance with the repertoires of these people was gained mainly in the more private kvøldseta, specifically in his own home and the homes of close neigh- bors, where he was a habitual and informal visitor. It was here, for example, that women, who had little to gain by asserting themselves in a dance tradition dominated by men, might freely perform the heroic ballads they knew. However, to the men of crofter and freeholder households the vil- lage dance offered an opportunity to win status among their fellow villagers, and they had thus every reason to seek to excel there. The fact that Clemensen’s know- ledge of their repertoires nonetheless seems to have been of the local kvøldseta variety rather than village-wide may bear witness to the general lack of success of these men in the dance ring in competition against royal tenants and their brothers and cousins. It is clear that Clemensen did his worst collecting among women and the common- folk of Sandur who had no close ties to him. His biggest lapse in this regard was probably his failure to collect any texts whatsoever from the Reverend Dean Hentze’s household at í Todnesi. Perhaps Clemensen assumed that he would find few Faroese ballads in the parlor of the Danish minister. His mistake was, however, that he overlooked the servants’ quarters, which commonly housed no fewer than twelve people - an everchanging assort- ment of able-bodied servants from all over the islands and of older parishioners who could no longer support themselves.16 De- spite Clemensen’s oversight, it is possible that some of the ballads once heard in these quarters may have been preserved in the extensive repertoire of the minister’s eldest son, Johan Michael Hentze. It would be ill-advised, however, to suppose that all of Hentze’s repertoire stemmed from his childhood experience of the kvøldseta at í Todnesi. It is obvious, for example, that his text of »Risin av Leittrabergi« (CCF 11), reported to Clemensen in 1825, was learn- ed from H.C. Lyngbye’s Færøiske Qvæder om Sigurd Fofnersbane og hans Æt (1822).17 More difficult to understand was Clem- ensen’s failure to obtain any ballads what- soever from his close neighbors at Pállins- hús á Heyggi. The family living there until 1822 is reported to have had in its possessi- on the long cycle »ílints tættir«, which it sold to the royal farmer at á Trøð in Skála- vík for a slaughtered lamb. Even though
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.