Uppeldi og menntun - 01.07.2013, Síða 35

Uppeldi og menntun - 01.07.2013, Síða 35
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 22(2) 2013 35 ragnHildUr BJarnadÓttir • Reflections on own actions, knowledge and values – towards professionalism; involving collective reflection. Becoming a reflective professional. • Apprenticeship learning – a gradual movement to new understanding and changed participation in social activities and culture; situated learning – from a novice to a competent teacher – towards becoming a professional “master”. • The development of personal and social competence – i.e. of resilience, self- efficacy, relational agency, professional identity, etc. • Broader learning objectives – the development of professional learning commu- nities, learning cultures, reciprocal learning and the professional development of schools. As the main focus is on the mentoring of student teachers, the article starts with a short overview of the changed context and situations of practicum. Partnership be- tween teacher universities and schools has become a key term in teacher education. In most partnership programs, student teachers are expected to learn through active participation in the whole school community – not only from practice teaching in “the classroom”. Additionally, all the involved partners in the mentoring process, and the school as an organization, should learn and develop where mentoring is considered to be the most crucial tool. The practicum programs in Iceland have been reconstructed, as in many other European countries, based on ideas about partnership. Thereafter, each of the four theoretical perspectives is described and discussed, es- pecially the learning objectives of the mentoring process. The theoretical background and main concepts are explained, as well as the characteristics of the mentor’s role and the relations and communication between the participants. The main critiques of these mentoring goals and theoretical perspectives are outlined. The article ends with a summary of these issues, including the main similarities, differences and contradic- tions between different perspectives on mentoring. My conclusion is that those four perspectives, and their theoretical background, share many characteristics, although more research is needed to determine how they relate to the practice field; i.e. how the most important learning objectives of mentoring are defined by the involved groups and institutions in Iceland. Keywords: Professional mentoring, practicum, teacher education, mentoring goals abOUt tHE aUtHOr Ragnhildur Bjarnadottir (rab@hi.is) is an associate professor at the University of Iceland, School of Education. She finished her teacher education degree from the Teacher Training College of Iceland in 1966, a Cand.Pæd.Psyk. degree from the Danish University of Education in 1989, and a Ph.D. degree from the same institution in 2002. Her research has mainly focused on adolescents’ learning outside schools, maltreat- ment of children in state institutions in 1945–1994, and student teachers’ professional development.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.