Árbók Hins íslenzka fornleifafélags

Árgangur

Árbók Hins íslenzka fornleifafélags - 01.01.1979, Síða 175

Árbók Hins íslenzka fornleifafélags - 01.01.1979, Síða 175
TVEIR RÓSAÐIR RIÐSPRANGSDÚKAR ÚR DÖLUM 179 as having' been provided by Katrín Björnsdóttir at Staðarfell,20 a wealthy widow by the way, came into possession of the church sometime during the years 1725 to 1733,27 most likely áfter 1731.BO It was possible to trace the veil with certainty in records until 1911,28’ 20> 80' 2. 25 an(j there were indications of its existence as late as 1926.3e After it had been brought to light during a thorough search in the church in the early summer of 1979, it was lent to the National Museum for examinaton and investigation. In the inventories both these embroideries were at times listed as riðsprang, literally netted sprang, these being the first instances where it has been possible to connect the compound word riðsprang — not just the word sprang — with surviving embroideries in knotted net7' i°. u. 12. iia, 20. 28 (see also Elsa E. Guðjónsson (1979), op. cit., text with Figure 11, notes 93, 116 and 117; cf. ibid., text with Figure 15 and note 125). Both pieces eonsist of a knotted net ground of red twisted silk witli about tbree meshes per cm, with embroidery worked in polychrome floss silk in cloth stitch on the surface of the net (Figures 9 b and 6 a and b). This stitch variation apparently had not been distinguished from ordinary cloth stitch (Figure 9 a) by other writers, and the present author, when first identifying it in writing in 1979, chose to refer to it as surface cloth stit.ch (see ibid., text with Figure 11). The color scheme of the embroidery on the two pieces is much the same, with blue, green, yellowish, tan and brown colors, and the patterns are related as well (see Figures 3, 7 and 13 a and b). Although sprang is mentioned in written sources as early as the beginning of the fourteenth century,43 no descriptions of it are found before the seventeenth century. At present, five churches are known to have owned polychrome silk sprang; tliis was acquired during the period from 1657 to 1751. According to an inventory from 1657, two sprang cloths to be made into riddells had been given the cathedral church at Hólar in northern Iceland by the then deceased bishop Þorlákur Skúlason and his wife,45 while during the period from 1713 to 1751 two churches, at Staðastaður and Staðarfell, acquired chalice veils,48'2" one church, in Hítardalur, a corporal,54 and the Hjarðarholt church a frontlet7' 8 all these latter churches being situated in western Iceland. It is of interest to note also, that in the three first mentioned of these latter churclies, the silk sprang ties in, directly and indirectly, with descendants of Jón Vigfússon (b. 1643, d. 1690), bishop to Hólar,48' B1«54 and, besides, it is just possible that Katrín Björnsdóttir may have assisted in proeuring (making?) the frontlet for the Hjarðarholt church. Wlien looking for similarities with the two embroideries as to design and technique, not much has turned up. The material comparing most closely in these respects are two cloths in Nordiska Museet (Figure 12) and a canopy in Statens Historiska Museum, both in Stockholm, Swedenlir>' 011 These works are executed in the same technique, and show patterns almost identical to the one on the Staðar- fell church chalice veil. As regards the design on the remains of the frontlet, the closest parallells yet seen — apart from flowers incorporated in the design which are just about the same as some on the other embroideries (Figure 13) — are floral designs on two pattern woven wallhangings in the Kristianstad kluseum and Kulturen, Lund, in southern Sweden.75 The hangings are executed in bro- cading on the counted thread, dukagáng, and date from 1806 and 1817 (Figure 14). The two embroidered cloths in Nordiska Museet are of unknown use and
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Árbók Hins íslenzka fornleifafélags

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Árbók Hins íslenzka fornleifafélags
https://timarit.is/publication/97

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.