Fróðskaparrit - 01.01.2007, Síða 67

Fróðskaparrit - 01.01.2007, Síða 67
TJÓÐARSAMLEIKI í FØROYSKLÆRUGREININl í STUDENTASKÚLANUM 65 201 ff. 20 Som reaktion pá den behavioristiske stimu- lus/responsmodel, lavede Vygotsky en tre- kantsmodel, hvor konteksten skal forstás som en mediering mellem subjekt og objekt. ”Me- diering kan, afhængigt af kontekst, foregá ved hjælp af redskaber, symboler, grafik, skemaer teorier eller modeller, men for Vygotsky var den vigtigste af alle fonner for mediering den sproglige. Sproget kan mere end noget andet artefakt mediere mellem det subjektive og det objektive, men ogsá mellem lavere og højere mentale funktioner, hvor de sidste per de- finition er kulturelt medierede. Et artefakt er et produkt af menneskelig frembringelse, sá udtrykket understreger, at medierende arte- fakter allerede er bærere af kultur. Vygotsky sá vel nærmest artefakter som en parallel til tekniske redskaber, blot med den forskel, at tekniske redskaber forandrer strukturen i ar- bejdet, mens artefakter forandrer mentale strukturer” [J. Rasmussen (2004), s.202] 21 Her læst hos J. Rasmussen (2004) s. 201/202 22 K-K01B-1 - ville have valgt tjóðveldisflokkur 23 K-K01B-3 - upolitisk 24 K-S01A-4 - ville have valgt sjálvstýrisflokkur 25 K-H01B-4 - ville have valgt fólkaflokkur 26 K-S01X-9 - ville have valgt tjóðveldisflokkur 27 Eyð er ikke den eneste af informanterne, som placerer den typiske færing i Danmark; andre exx ses hos Marta og Eyðdis 28 50% (12) af dem, der tilhører denne kategori, har svaret som denne elev, 45,8% (11) har svaret fra den bygd/by, jeg kommer fra, og 4,2% (1) havde svaret dansk statsborger 29 Her stár det lige mellem dem, der har svaret by/bygd og færing 37,5% (9). 16,7%(4) har ikke svaret og 8,3% (2) har svaret dansk statsborger 30 Her svarer 20,8% (5) det samme som denne informant, europæer svarer 25% (6), dansk statsborger/ikke svaret: 16,7% (4), til den vestlige verden: 12,5% (3), Nordbo: 8,3% (2) 31 Udsagn: 2.1.2, 2.3.3 og 2.4.3: K-H01A-2 32 Udsagn 2.3.2-2.6.2: K-H01Ð-9 33 Udsagn 2.1.1 -2.7.1: K-H01Ð-7 34 K-K01B-2 35 DSDE siger bl.a. sáledes om begrebet ”folk”: Den nationale betydning af begrebet folk har rødder i 1800-t.s nationalromantik og ideen om, at (national)stater kun bør rumme en nation. Folket som synonym for nationen eller den etniske gruppe opfattes som mennesker med fælles sprog, historie, kultur og evt. race. 36 Rigsdagstidende, folketinget 1906, her læst i Arnfínnur Thomassen (1985), s.33 37 “Mest som” svarer: 1,4% (2) dansk statsbor- ger, “Næstmest” svarer: 4,7% (7) dansk stats- borger, “Tredjemest” svarer: 10,8% dansk statsborger 38 Føler sig som Nordbo, som nr. 2: 8,1% (12), nr. 3: 26,4% (39). Ingen føler sig som Nordbo, som nr. 1 39 M- H01X-9 40 I 2003 svarede pigerne i Vágur 81,3% færøsk og 18,8% dansk. 41 K-K01A-2 42 M-K01A-9 43 J.Rasmussen (2004) - se note 18 44 Ifølge DSDE defíneres modeme nationer stadig ud fra to forskellige máder, hhv. den “franske” og den “tyske”. Det franske na- tionsbegreb lægger vægten pá ovcrbevisning, sprog og kultur (civilisation) og gav indtil 1990’erne automatisk borgerret (indfødsret) til alle, som fødtes pá fransk territorium, jus soli. Det tyske nationsbegreb, der blev lov- fæstet i Biirgerliches Gesetzbuch fra 1913, lægger vægt pá fødsel og afstamning, jus san- guinis. Denne bestemmelse af nationalitet er stadig gældende i Forbundsrepublikken, Dan- mark og de fleste andre europæiske lande. 45 M-H01U-4 4í’M.A.K. Halliday (M.I.M. Matthiessen), (2004), s.31 47 fx nævner 10 ud af 16 elever færøsk dans som typisk færøsk kultur i det skriftlige kvalitative spørgeskema 4.okt.2002
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.