Archaeologia Islandica - 01.01.2011, Blaðsíða 16

Archaeologia Islandica - 01.01.2011, Blaðsíða 16
RAGNAR EDVARDSSON • ARNAR ÞÓR EGILSSON The historical research into shipwrecks in Iceland has to rely on many different documents as no official record exists in the country until the 20lh century. For maritime disasters prior to the 19th century the most important documents are annals, folk tales and the writing of individual scholars. In the 19th century newspapers began to be printed in Iceland and they are the most important documents for maritime disasters of the 19th century. It is not until the late 19th and early 20th centuries ships began to be registered in Iceland and the registry is now maintained by the Icelandic Maritime Administration (Siglingastoínun). Other important sources for shipwrecks are probably to be found in other countries, such as the Lloyds registry in London, which lists ships and disasters back to 1760 and the official Danish ship registry, which is maintained at the Danish Maritime Authority in Copenhagen. These institutions can give detailed information about Icelandic and foreign ships, building year, size, their fate, etc. The historical research for this paper focuses mainly on the period 1875- 1890. This period was selected because newspapers become more common in Iceland at this time, giving more details about marine disasters, especially Icelandic losses and during this period. This period was also selected because of the increasing activity of Norwegian whalers and the construction of shore whaling stations in Vestfirðir. The historical records for this period show that on average about 2 fishing boats were lost per year in Vestfirðir (Isafold IV., 6 1883, - XVI., 102., 1889). The most common fishing boat in Vestfirðir in this period was a boat with a crew of 7 and this suggests that about 150 - 180 fishermen drowned in the period 1875-1890. This is quite a high toll in lives as this number only represents the Vestfirðir peninsula not the whole country. Six large foreign ships were recorded either sunk or stranded in Vestfirðir in this period but this only represents marine disasters that were reported (ísafold IV., 6 1883, - XVI., 102., 1889). Many ships ífom other countries, French and English fishing ships, probably perished on the open sea in this period but such losses were usually not recorded in Iceland at the time. The total number of ships and boats recorded lost in the period 1875 - 1890 in Vestfirðir was 33 and this number does not include ships of other nationalities than Icelandic, Danish and Norwegian. The most important trading posts in the Vestfirðir peninsula were, Isafjörður, Flateyri, Þingeyri, Patrekstjörður, Tálknafjörður, Hólmavík and Borðeyri. Many of these sites date back to the Viking and medieval periods and in the late Middle Ages they were important Hanseatic trading sites (Jón Þ. Þór, 1984, íslenskir annálar 1847). In the early 17th century the Danish king imposed a trade monopoly in Iceland and these sites were taken over Danish merchants. All these sites developed in the late 19th and early 20th century into towns or villages and today they are the main population centers in Vestfirðir. Norwegian whalers established whaling stations in a number of places in Vestfirðir in the period 1883 - 1915. The main stations where at Langeyri and 14
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108

x

Archaeologia Islandica

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Archaeologia Islandica
https://timarit.is/publication/1160

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.