Archaeologia Islandica - 01.01.2011, Síða 52

Archaeologia Islandica - 01.01.2011, Síða 52
ADOLF FRIÐRIKSSON AND ORRI VÉSTEINSSON LANDSCAPES OF BURIAL: CONTRASTING THE PAGAN AND CHRISTIAN PARADIGMS OF BURIAL IN VIKING AGE AND MEDIEVAL ICELAND Presenting a long-tenn view of the numerical development of cemeteries in Viking age and medieval Iceland this paper argues that although there are distinct differences between the pagan and Christian burial paradigms those differences mask more fundamental processes reflecting the gradual consolidation of community as the primary reference for personal identity. Whereas in the 1 Oth century every farm had its own cemetery, this number was reduced by half following the conversion to Christianity with the poorest farms most likely to lose their cemetery. Compared to other parts of Christian Europe that still left a very high proportion of fanns with their own cemeteries but in the following centuries the majority seems to have fallen out of use resulting, by the 16th century at the latest, in a system where most people were buried in a parish cemetery. The changes in burial practice in the Christian period remain poorly understood and require further research. While the conversion to Christianity around 1000 involved a very real change in attitudes to the dead, where their exclusion and marginalisation was replaced by inclusion and appropriation, a very fundamental ideological shift, the permutations of this change as reflected in burial locations is, we argue, more revealing about the social structure at the time. This paper is a product of the project Death and burial in lceland for 1150 years which aims to throw further light on these issues. Adolf Friðriksson, Fornleifastofnun Islands, Bámgötu 3, 101, Reykjavík, Iceland Email: adolf@instarch.is Orri Vésteinsson, Department of Archaeology, University of Iceland, Reykjavík, Iceland. Email: orri@hi.is Keywords: Viking Age, Middle ages, Burial, Conversion, Landscape Introduction Since the Upper Palaeolithic humans have disposed of their dead in ways that are meaningful, reflecting ideas and beliefs in a systematic way amenable, in the case of burials and funerary monuments, to study and interpretation. As a rule it is the burials themselves, the skeletal remains, grave goods and other ítimishings as well as mounds or other monuments built on top, which have been the focus of attention and this is what most would identify as the essence of burial or funerary archaeology. It has however long been recognized that the locations of burials are also the result of choices which are meaningful in a variety of ways and that these can be studied just as ffuitfully ARCHAEOLOGIA ISLANDICA 9 (2011) 50-64
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108

x

Archaeologia Islandica

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Archaeologia Islandica
https://timarit.is/publication/1160

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.