Archaeologia Islandica - 01.01.2011, Síða 59

Archaeologia Islandica - 01.01.2011, Síða 59
LANDSCAPES OF BURIAL: CONTRASTING THE PAGAN AND CHRISTIAN PARADIGMS OF BURIAL IN VIKING AGE AND MEDIEVAL ICELAND Figure 2. Distribution of chapels and churches according to the value categories of the farms they are associated with, compared to the same distribution of pagan burials. problematic identification and of unknown or uncertain valuation are omitted 1269 church and chapel sites remain which can be assigned to value categories. Their distribution is shown in Figure 2. While churches or chapels are found in a comparable proportion to pagan burials at farms of middle to medium large size, they are significantly fewer at the very smallest farms and significantly more numerous at the largest farms. Figure 3, which compares the proportion of pagan cemeteries on the one hand and churches and chapels on the other to the number of farms in each value category, brings this out more clearly. Pagan cemeteries are found at between 3 and 6% of farms in each category while churches and chapels show a distinct trend towards a much closer association with higher valued farms. In reality this trend is probably less linear as the churches and chapels associated with the highest valued farms are also the best represented in the source material. In reality there were probably very few farms valued above 30 hundreds or so which did not have a chapel or a church. Looking at the 1-12 hundred category it is apparent that these farms fall largely in two categories: They are either the large farms in areas of generally low valuation (primarily coastal regions in the East and Northwest), indicating that the association reflects relative status rather then the absolute productive capacity of a farm, or they are farms which are isolated or marginally located where chapels were maintained to counteract difficulties in communications and possibly as a service to travellers (the few unambiguous cases of roadside chapels are however not included in these figures). It seems therefore that whereas all or most farms had their own cemeteries in pagan times, in Christian times their numbers were drastically reduced with the smallest farms most likely to close theirs 57
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108

x

Archaeologia Islandica

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Archaeologia Islandica
https://timarit.is/publication/1160

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.