Jökull


Jökull - 01.01.2019, Síða 157

Jökull - 01.01.2019, Síða 157
Finnur Pálsson og Magnús T. Guðmundsson nær allan fyrri hlutann, en Pálmi Erlendsson og Har- aldur Bjarnason frá Neyðarlínunni nokkra daga í þeim seinni. Farartæki: Ford JÖRFÍ (Jöklarauður), Snjóbíll HSSR, Toyota Hilux bílar JH og VÍ, Toyota Land Crusier Leifs Jónssonar (fyrri huta), FORD Magnúsar Þórs Karlssonar (seinni hluta), 3 vélsleðar JH, einn sleði HSSR, fjórir vélsleðar VÍ og tveir sleðar Vilhjálms Kjartanssonar (fyrri hluta). Smárúta var leigð til að ferja fólk að og frá Skálafellsjökli þegar liði var skipt. The 2019 Spring Expedition The annual 2019 JÖRFÍ expedition to Vatnajökull took place from May 29 to June 10. Due to increased requests for participation and the many surveys pro- posed, the expedition was longer than usual. It was split in two five-day slots, with 23 participants in the first part and 22 in the second. The group was a good mix of scientists and volunteers and five peo- ple took part in both slots. The expedition has en- tered Vatnajökull from the west via Jökulheimar and Tungnaárjökull every year since 1953, with the ex- ception of the period 1995–2000, when the glacier was impassable due to a surge, and occasionally over the last 20 years when the road to Jökulheimar has been blocked by snow. This time, however, conditions forced us to use the alternative route of Skálafells- jökull, a SE-outlet glacier. Muddy conditions on the newly exposed land in front of the fast-retreating out- let of Tungnaárjökull made the track nearest to the margin impassable for the first time since 1953. Dur- ing the first half of the expedition and most of the second half, the weather was exceptionally favorable, calm, sunny and mostly cloudless skies, and surface conditions were perfect for driving both cars and ski- doos. As a result, the group could successfully carry out all the planned survey work. This included a mass balance survey at several sites, setup and main- tenance of automatic weather and GPS stations, GPS surveys at several nunataks, maintenance of perma- nent GPS and seismic stations, including the perma- nent station set up last year on Öræfajökull, and the establishment of a permanent GPS site on W-Svía- hnúkur. About 1000 km of GPS surface profiles and a total of 800 km of radio echo bedrock profiling were surveyed on Bárðarbunga, in the East Skaftá cauldron, Grímsvötn, Bárðarbunga and the area be- tween Grímsvötn and Bárðarbunga. Profiling, using a 50 Mhz georadar in Grímsvötn, was done to study the internal structure of the ice. Measurements and sampling of volcanic and geothermal gas were per- formed at Grímsfjall, in Grímsvötn, at the open ice cauldron on the south flanks of Bárðarbunga, and in Kverkfjöll, where a small group stayed for several days. A survey of gravity points on Bárðarbunga was carried out, as was also done in 2015, 2016 and 2018 to monitor possible changes in the aftermath of the Bárðarbunga caldera subsidence and Holuhraun eruption in 2014–15. The fast-changing areas close to recent eruption sites in Grímsvötn were investi- gated. Rock outcrops on the western margins of the Grímsvötn caldera (Vatnshamar) that were buried by advancing ice in the 1970s are now becoming visible again due to increased geothermal melting. Journal- ists and photographers working on several separate projects joined both parts of the expedition. An ef- fort was also made in servicing and maintaining the huts and monitoring instruments on Grímsfjall. This included participation of staff from Neyðarlínan (112, National Emergency Response Call), who joined for a few days for maintenance of the TETRA Telecom- munication instruments. 156 JÖKULL No. 69, 2019
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161

x

Jökull

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Jökull
https://timarit.is/publication/1155

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.