Fróðskaparrit - 01.01.2001, Síða 141

Fróðskaparrit - 01.01.2001, Síða 141
NÝTT INNAN VÍSINDI 2000 145 Hon brúkar eitt gamalt episkt motiv, men roynir seg afturfyri við øðrvísi frásagnar- sniðum. Hon heldur seg nærri vanliga býtinum millum fyrsta- og triðjapersóns- frásøgn og blandar ikki diskursarnar sarnan sum listafólkaskaldsøgan hjá Jens Paula Heinesen. Harafturat er ein sálarfrøðilig “case study” skoytt uppí, sum ger eina sál- arfrøðiliga teori til millumtekst. Tarnet ved verdens ende sigur tvær søg- ur, eina um høvundin sum smádrong og eina um høvundin, meðan hann skrivar bókina. Aferð inn í eina óendaliga søgu er við atliti at søgugongd sera traditionell, hon leggur fyri við byrjanini og heldur fram til endan í høvuðusheitum í beinum tíðarrað, men øll søgan snýr seg um at koma fram at skrivingini - um at fáa sett á tað avgerandi høvuðsverkið. Formliga sleppir A ferð inn í eina óendaliga søgu traditionellum frásagnarhátti, sum lítur á, at sálarfrøðilig sannlíkindi hava ein týðandi leiklut, og setur í staðin saman innan- og uttansøguligt frásøgufólk, skiftandi innan- fokalisering hvørt um annað og saman. Lívsins summar lýsir eitt barn í avmark- aða tíð og hevur tí lutvíst sama slag av søgugongd sum Tarnet ved verdens ende. Men í Lívsins sumri stendur listfrøðiliga evnið ikki á sama hátt í miðdeplinum, tí at tilkomna, skrivandi listafólkið er ikki hjást- att í søgugongdini sum í skaldsøguni hjá Williami Heinesen. Lívsins summar er ein- asta skaldsøgan, sum viðger spurningin, um konufólk kunnu vera listafólk. ... hvørt við sínar náðir er vanligasta skaldsøgan í úrvalinum, men hon er list- frøðiliga áhugaverd, tí at hon setur kvæð- ayrkingini fyrst í 19. øld ein nútíðarligan there are actually several stories, one epic and one metapoetical, in addition the epic one is hypertextual. It applies an old epic motif, but experiments with different narrative tecniques. It sticks closer to the traditional division between first and third person narrative and does not mix the discourses as does the artist novel by Jens Pauli Heinesen. Furthermore a psychologi- cal “case study” is added making a psycho- logical theory the intertexl. Tárnet ved verdens ende tells two stories, one about the author as a little boy and one about the author while writing the book. A ferð inn í eina óendaliga søgu is - as regards the story - very traditional, it begins with the beginning and continues till the end, mostly chronologically, but the whole story deals with how the protagonist can put pen to the decisive opus. Formally A ferð inn í eina óendaliga søgu abandons traditional narrative technique dependant on the important role played by psychological probability, replacing it with a combination of homodiegetic and hetero- diegetic narrating instance and shifting internal focalization. Lívsins summar cha- racterizes a child during a limited timespan thus partly having the same kind of plot as Tarnet ved verdens ende. But in Lívsins summar the aesthetic aspect is not central in the same way because the adult writing artist is not present in the story as in William Heinesen’s novel. Lívsins summar is the only novel to deal with the question whether women can be artists. ...hvørt við sínar náðir is the most traditional novel in the selection, but it is aesthetically
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.