Archaeologia Islandica - 01.01.2011, Síða 56

Archaeologia Islandica - 01.01.2011, Síða 56
ADOLF FRIÐRiKSSON AND ORRI VÉSTEINSSON Figure 1. The distribution of pagan burials according to the value categories of the farms they are associated witli. clear that this does not reflect the original associations: cemeteries are often close to settlements long abandoned and for which no valuation figures are available and in many cases it is difficult to judge to which of two farms a cemeteiy belongs when it is situated on the boundary between them. It is important to note ín this context that a farm here denotes a lögbýli, a property which as a mle has one or two main households on the same site but can also have other subsidiary ones, sometimes in different locations. We approached this by looking first at the valuations of all the farms named in the catalogue (N=142 as 28 sites on common land or other unassessed land cannot be used) and then a subset of only those sites where little reasonable doubt couldbe raised aboutthe association (N=82). Figure 1 shows that there is no significant differenoe in the distribution of these two groups — a tendency in the literaturc to associate pagan cemetedes with tnajor farms showing up in the larger, less reliable, group. What is more Figure 1 shows that there is no significant difference in the distribution of pagan cemeteries according to the value category of the fann they are associated with and the distribution of all farms into these same categories. In other words pagan cemeteries are found in the same proportion of poor farms (1-12, 13-24 hundreds) as in middle sized (25-36, 37-48 hundreds) or large ones (+49 hundreds) suggesting that their distribution reflects that of farms in general. This suggests that pagan cemeteries are to be expected at all farms, irrespective of their size or value. The Christian paradigm of burial location In contrast to the pagan paradigm of burial location Christian cemeteries were as a mle located inside the home-field boundary. This has been observed also in Norse Greenland (Krogh 1976) and in 19th century Iceland it can be added that the cemeteries, invariably with a church, were not only in the home-field but also 54
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108

x

Archaeologia Islandica

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Archaeologia Islandica
https://timarit.is/publication/1160

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.