Bókasafnið


Bókasafnið - 01.01.2003, Page 40

Bókasafnið - 01.01.2003, Page 40
gerast á góðu námskeiði. í lok námskeiðsins var það að sjálfsögðu metið og kom fram að nemendur voru mjög ánægðir með efni og innihald kennslunnar, en flestir töldu þó að fyrirlestrar hefðu mátt vera færri og meiri tíma varið í að vinna með það efni sem kynnt var. Einnig fannst nær öllum að tvær vikur væri of langur tími. Faghópurinn INFOLITT sem stendur að baki þessum sumarnámskeiðum hefur tekið tillit til þessara ábendinga og ákveðið að næsta námskeið sem halda á í Ósló sumarið 2003 verði í viku. Gert er ráð fyrir að nemendahópurinn verði um 20 manns og m.t.t. þess að ísland fékk úthlutað tveimur sætum á síðasta námskeiði má búast við að það verði eins á næsta ári. Kostnaður var allverulegur þó NORDINFO greiði niður kostnaðinn við kennsluna og veiti ferða- styrki til einstaklinga sem eiga um langan veg að sækja. Sem dæmi má nefna við borguðum samtals tæp- lega 90 þúsund krónur fyrir námskeiðið þar sem inni- faldar voru allar máltíðir í skólanum auk nokkurra sameiginlegra kvöldmáltíða og gistingar með morg- unverði á mjög einföldu hóteli. Ferðastyrkir frá NORDINFO ná einungis til ferðakostnaðar sem er umfram 330 evrur. Við hvetjum þó fólk eindregið til að sækja um, því þetta eru virkilega góð námskeið. Heimildir Lárandets Galleria, http://www.lrc.su.se Ping Pong, http://kib.ki.se/pingpong/index_se.html Poulsen, Claus (2002): „Problembaseret undervisning i infor- mationsspgning: Teori, erfaringer, metoder og under- visningsmateriale". Roskilde: Roskilde Universitetsbiblio- tek. Selegean, J.C., Thomas, M and Richman, M. (1983): „Long- Range Effectiveness of Library Use Instruction" College and Research Libraries 44:476-480. Summary Information literacy and the librarian’s pedagogical role The Royal School of Library and Information Science, Den- mark, held a Nordic Summer School about information literacy and the librarian’s pedagogical role in Copenhagen in June 2002. In this article, two Icelandic participants in the course review a few of the main lectures. Claus Paulsen from Roskilde University described the Godin project, which included the development and evalua- tion of a problem based (PBL) information literacy course at the university. The conclusion was that the students lacked informa- tion searching skills and that the training in information literacy was not sufficient. Information literacy teaching is most often in the hands of librarians in educational institution libraries, where there are neither pedagogically trained instructors, culture nor organization that can contribute to develope the teaching competence of the staff. This must be remedied, not only by offering librarians in- service training, but also by introducing a heavy pedagogical structure in the library organisation, and by allocating resourc- es for exchange and development of experience and expertise. Kirsten Larsen of The Danish Bibliographic Centre and other lecturers agreed with this and provided various peda- gogical ideas and propositions for the strengthening of the teaching skills of librarians. Finally there is a discussion of the marketing of library services and the importance of making the libraries visible in society. In her lecture, Christine Tovoté outlined how the University libraries in Stockholm and Malmö are marketing their services. D.H. 38 BÓKASAFNIÐ 27. ÁRG. 2003

x

Bókasafnið

Direct Links

If you want to link to this newspaper/magazine, please use these links:

Link to this newspaper/magazine: Bókasafnið
https://timarit.is/publication/245

Link to this issue:

Link to this page:

Link to this article:

Please do not link directly to images or PDFs on Timarit.is as such URLs may change without warning. Please use the URLs provided above for linking to the website.