Læknaneminn


Læknaneminn - 01.10.1971, Blaðsíða 51

Læknaneminn - 01.10.1971, Blaðsíða 51
LÆKNANEMINN Jt3 TIONSUDVALG. Þetta pábegyndte maj 1962 sin virksomhed. I august 1964 afgav det nye udvalg sin forste betænkning, hvor man for det forste forelobig fik afværget — ved at gá imod noget sádant — op- rettelsen af et fælles direktorat for de hojere uddannelsesinstitutioner. Det som man nú alt for godt kender fra Sverige i form af et universi- tets-kanslerembede med deraf folgende voksende institution. Samtidig foreslog udvalget folgende -— i dag velkendt organer-oprettet: 1) Rektorkollegiet. Et forum til gensidig orientering for de hojere uddannelsesinstitutioners rektorer. 2) Planlægningsrádet for de hojere uddannelser ■— med sekretariat i undervisningsministeriet. 3) Forskningens fæilesudvalg. Et rádgivende organ for regering og folketing i forskningsanliggender ud fra almene synspunkter. Forskningens fællesudvalg er siden blevet udbygget med en række faglige forskningsrád og har ogsá fáet jævnt stigende pengemidler til rádighed til administration efter ansogning. Udvalgets arbejde var langt fra afsluttet. Man manglede hele det vigtige afsnit om universiteternes og de hojere læreranstalters interne administrative opbygning. Dette afsnit vovede man sig frem med i universitetsadministrations-udvalgets II. betænkning, der blev afgivet i januar 1968. Denne betænkning var et væsentligt grundlag og ikke mindst en væsentlig anledning til den nye styrelseslov om universitet- erne. Udvalgets medlemmer var, som det fremgár af betænkningen dybt uenige pá en række punkter. I det folgende refereres kun visse forslag fra betænkningen, som direkte fik betydning for styrelsesloven. Udvalget foreslog — forsigtigt — en række ændringer i den adminis- trative opbygning samt i en række tilfælde en ændret sammensætning af de besluttende organer. Man anforer som et ledende synspunkt, at forvaltningen bor lægges sáledes tilrette, at afgorelsen i alle sager i videst muligt omfang bor tages af den instans, som er direkte involveret. Man foreslár, at den organisatoriske opbygning baseres pá institutter af en ikke for lille storrelse. Endvidere anser man, at en udbygning af samarbejdet mellem lærere og studerende vil indebære en række fordele, blandt andet med hensyn til en hensigtsmæssig udformning af studie- og examensordninger. I særlig grad fremhævedes det uhen- sigtsmæssige i, at et meget lille fátal af personer — i særdeleshed professorer — pálagde urimelige arbejdsmæssige forpligtelser i de kolligiale organer, hvilket ofte hindrede en varetagelse af den viden- skabelige funktion, sem var den tilgrundliggende for universitetsan- sættelsen. Betænkningen lagde sáledes op til en mere rimelig fordeling af sável de administrative som de forskningsmæssige og de undervisn- ingsmæssige byrder, der páhvilede de universitetsansatte, ligesom man fandt det hensigtsmæssigt at sikre de studerende en principel ret og pligt til at deltage i de kollegiale forsamlingers arbejde. Studenteroproret. Langt fra statsmaskineriets kolde hverdag voksede den kultur, man
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120

x

Læknaneminn

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Læknaneminn
https://timarit.is/publication/1885

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.