Læknaneminn


Læknaneminn - 01.10.1971, Blaðsíða 52

Læknaneminn - 01.10.1971, Blaðsíða 52
LÆKNANEMINN u har kaldt studentcropraret frem. Nogle vil hævde, at bevægelsen har rodder i studenternes borgerrettighedskampagner i Sydstaterne i be- gyndelsen af 60 ’erne. Den faktiske begyndelse sættes dog ofte ved studenteropstanden pá Berkeley University i Californien, efteráret 1964. I det næste femár voksede bevægelsen sig stærk og varm. I Danmark har ideologierne forst og fremmest fáet indhold fra Frankrig, Vest- tyskland. Udadtil har bevægelserne forst og fremmest manifesteret sig med krav om fuld medbestemmelse for studenterne pá universiteterne — ligesom man aktivt har stottet lignende onsker i andre virksomheds- former i samfundet. Endvidere er bevægelserne báret frem af kraftige politiske synspunkter, der begyndte med anti-Vietnam demonstrationer og er endt med kravet om det klasselose samfund — eller i hvert fald forelobig arbejdernes overtagelse af produktionsmidlerne. Dette har selvsagt gjort studenteroproret til en mere general be- vægelse, der bærer langt ud over universitetsmiljoet og dets admini- stration. Indadtil var kulturen yderligere báret af vanskeligere definérbar gammel humanisme. Med blandt andet Herbert Marcuse som profet revolterede man mod det umyndiggorende industrisamfund. Máske aller- enklest udtryk i folgende vægindskrift fra Nanterre, maj 1968: ,,Av en mánniska kan man göra en polis, en tegelsten, en fallskármsjágare. Skulle man inte kunna göra en mánniska av henne ocksá?“ Kravet om medbestemmelse blev overalt formuleret som et krav om 50% indflydelse i samtiige besluttende organer pá universitetet ud fra den betraktning, at alle parter i en medbestemmelsesinstitution mátte være ligeligt repræsenteret i to parallelle repræsentantskaber. En sádan ordning vil gore det muligt i tilfælde af en konflikt at undgá, at man griber til afstemningens nemme udvej; en sádan ville nemlig, i stedet for at fore til en kompromislosning som alle kunne godtage, pátvinge alle den ene parts vilje. Kollisionen. Det er interessant at konstatere, at netop som universitetsadministra- tions-udvalget afgav sin II. betænkning til offentlig debat, og formel behandling pá de enkelte hojere uddannelsesinstitutioner náede stu- denteroproret Danmark. Dette skabte grundlaget for, at man i Danmark i de næste to ár fik en stormende universitetsdebat. Sável pressen som politikere og statsembedsmænd var yderst interesserede deltagere i debatten, der dog naturligvis fortes hedest pá selve universiteterne mellem lærere indbyrdes, mellem studenter indbyrdes og ikke mindst mellem studenter og lærere. Fra universiteterne fik debatten sin næring. En sag, der egentlig var begyndt som en kold rationalisering blev nú pludselig ladet med emotioner og politiske mál. Hvert universitet nedsatte ovenikobct for hvert fags vedkommende en række udvalg i disse ár for at lose deres egne strukturproblemer, som jo mátte integreres med, hvad der mátte komme ud af universitets- administrations-udvalgets II. betænkning. Et kollosalt arbejde og tons-
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120

x

Læknaneminn

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Læknaneminn
https://timarit.is/publication/1885

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.