Fróðskaparrit - 01.01.2001, Síða 19

Fróðskaparrit - 01.01.2001, Síða 19
HEROISM AND INCESTIN THE BALLAD OF GONGU RÓLVUR 23 og verður ótryggur, Tað vil yrkjarin fáa við í søgu síni og nýtir kenda ævintýramotivið til at greiða frá hesum. Rólvur er ikki long- ur smádrongur, men “kristin maður”. Skal faðirin halda fram sum higartil, krevst harðari framferð, sum Rólvur veksur til, men systirin gongur í forbøn fyri beiggjan og talar søtliga við risan/faðirin: B 59 Tekur hon hendur um risans háls, kallar hann søtan sín: “Hvussu mundi tær verið við, var her bróðir mín?” Niðurstøða Norski granskarin Knut Liestøl (1915) lýsir kvæði okkara soleiðis: ... ein merkar ein tilhug til á fabulera, til at dikta inn nytt tilfang, so det heila vert meir episoderikt og laust i kompositionen.« Júst hetta seinasta, at kvæðið tykist nak- að tilvildarligt í samansetingini leggja allir granskarar dent á, tí teir meta kvæðið ein- ans sum eitthvørt annað kappakvæði, men ávirkað av seinni innkomnum ævintýratil- fari. Nær hesi ævintýradrøg er komin uppí, eru teir ikki samdir. Liestøl heldur tey vera komin inn í kvæðið sjálvt við tíðini, har Mortan Nolsøe heldur tey hava verið upp- runalig í onkrari føroyskari keldu, kvæðið byggir á. Lat tað vera, hvat tað vil. Við at leggja fram hugsan mína um kvæðið sum eitt ævintýr, sagt eftir klassiskum ævintýra- frymli og tolkað eftir kendum háttalag, vil eg vísa, at kvæðið er ógvuliga væl saman- sett í eina harmoniska skaldskaparliga eind, har so at siga hvørt einasta drag og brigdi hevur sína logisku grundgeving í tí undir- søguni, sum eg meini finst í yrkingini. Tað vit vita um, hevur dansifólkið í Før- oyum uppfatað kvæðið sum eitt satt kappa- kvæði. Her eru vit við tann týðandi spurn- ingin um meiningina í munnligum skald- skapi. Mortan Nolsøe nærkast hesum spurningi í síni grein um kvæði okkara. Hann skrivar: »Sambandið millum kvæðaskaldskap og veruleika er annars eitt ógvuliga áhugavert evni, sum vit vita alt ov lítið um, sæð úr samtekstarsjónarmiði, og tað vil siga her upplýsingar um, hvussu brúkararnir av kvæðaskaldskapinum hava skilt innihaldið í kvæðunum, sum ikki altíð samsvarar við veruleikauppfatanina hjá okkum, sum granska kvæðini. Serliga forvitnisligt er tað her at kanna henda spurning í sambandi við kappakvæði okkara, sum fyri nútíðarmenn- iskjum flestum eru líka fjar frá veruleikan- um sum ævintýr okkara, sum eingin trýr uppá- uttan kanska smábørn. » (1989: 20). Við nøkrum dømum lýsir nú Mortan nakrar uppfatanir í samband við kappa- kvæði, ið sýna, hvussu livandi kvæðið hev- ur staðið í huganum á kvøðarum, og hvussu veruleikanært teir hava skilt kvæðini. Dømini snúgva seg um uppfatanina av tí ytru kappasøguni. Viðvíkjandi míni uppfatan av eini undir- søgu í kvæðnum noyðist eg at viðganga, at ongastaðni er nøkur heimild, ið ber á brá, at nakar kann hava havt eina uppfatan av hesi søgu. Tolkingin av undirsøguni verður helst til alla tíð standandi ósvaraður, og undir- søgan bert mín pástandur. Men í tveimum førum finni eg styrk fyri hetta uppáhald. I øðrum førinum er tað sjálvandi at vísa til, at
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.