Árdís - 01.01.1947, Síða 37

Árdís - 01.01.1947, Síða 37
as well as of poetry that expresses the feelings of groups of peojjle or races. It was poetry of the latter kind that I was particularly interested in when I decided to say a few words about Pauline Johnson. Poetry that expresses the attitude of its different racial groups should certainly be of value in promoting understanding among the many national groups which Canada is made up of. The poetxy of Pauline Johnson is of particular interest because through it we can enter into the feelings and attitude of a racial group in Canada tliat is often disregarded and misunderstood—the Indians. E. Pauline Johnson was a daughter of the chief of the renowned Mohawk Indian tribe and his English wife Emily Howells. Chief John- son was head chief of the Six Nations Indians which were known as the Brotherhood of the Five Nations, but were áfterwards named the Iro- quois by the early French explorers. These Iroquois Indians were noted for their loyalty to the British crown and fought on the British side against both the French and the revolting American colonists. Because of this they were granted a large reserve of magnificent lands in Ontario. On this reserve Pauline Johnson was born. There is plenty of evidence in her poetrv that she is of Indian blood and tliat she feels keenly the injustice that the Indian has suffered at the hands of the white man. This is illustrated in her poem “The Cattle Thief”. This poem tells of the British soldiers who are pursuing an Ind- ian, Eagle Chief who has been stealing their cattle. The end of this poem reflects the bittemess of the Indians and their resentment of the white settlers. “Give back the furs and the forests that were ours before you came; Give back the peace and the plenty. Then come with your new belief, And blame, if you dare, the hunger tliat drove him to be a thief.” But Miss Johnson’s poetry reflects also that there is British blood in her veins. This is seen in the poem “A Cry From An Indian Wife. In this poem the Indian woman is urging her forest brave to rise up and and fight the British. She says: 35
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92

x

Árdís

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Árdís
https://timarit.is/publication/755

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.