Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Síða 73

Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Síða 73
UPPELDI OG MENNTUN/ICELANDIC JOURNAL OF EDUCATION 24(2) 2015 73 ÓLAFUR PÁLL JÓNSSON (a) Where does the authority come from? (b) How is authority exercised? (c) For what end is authority exercised? Traditionally, schools require students to obey intellectual authority whose origin is in the teacher as a professional (his position) or in the textbook as an unquestioned source of legitimate knowledge. If students are to share genuinely in the creation of knowledge; that is, if schools are to cultivate reason and not promote acceptance and conformity, they must abandon such traditional sources of intellectual authority. Rather, intellectual authority must be supported by reason and be the product of a mutual search for truth and understanding, for instance through dialogue. In this respect, Socrates’ practices, as he rose against the authority of tradition and men in power by subjecting whoever was in his way to open questons, is a good example. A school which bases its practices on the authority of reason rather than on authority of tradition or position, and which emphasizes students full participation as moral and rational agents, is likely to become a democratic learning community where the cultivation of both moral and rational capacities go hand in hand. A demo- cratic learning community in this sense differs in important ways from a professional learning community, which has received much attention in recent years. In a demo- cratic learning community the students are included as full members and moral agents and not only as moral patients. This idea of a democratic learning community goes much further than recent ideas about a professional learning community. The latter is a community of professionals only and although such a community certainly has the good of the students as an objective, the students themselves do not share in its learning processes. A school which is a learning community where students and professionals are included as moral agents is a genuinely democratic community and the democratic character is inextricably related to its function as an educational setting. Keywords: Democracy, education, learning community, Socrates ABOUT THE AUTHOR Olafur Pall Jonsson (opj@hi.is) is a professor of philosophy at the University of Iceland, School of Education. He holds an MA degree in philosophy from the University of Calgary and a Ph.D. degree in philosophy from Massachusetts Institute of Technology. His main research interests are philosophy of education, democracy and social justice. These subjects are discussed in his book Lýðræði, réttlæti og menntun (Democracy, justice and education, 2011). He has also written on philosophy of language and legal philosophy and has published the book Náttúra, vald og verðmæti (Nature, authority and value, 2007) on the philosophy of nature.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.