Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Síða 96

Uppeldi og menntun - 01.07.2015, Síða 96
UPPELDI OG MENNTUN/ICELANDIC JOURNAL OF EDUCATION 24(2) 201596 SKÓLAÞÁTTTAKA OG UMHVERFI 8–17 ÁRA GETUMIKILLA BARNA MEÐ EINHVERFU School participation and environment of high-functioning children with autism spectrum disorders, aged 8–17 years ABSTRACT Introduction: This study explored the participation patterns and environment sup- ports and barriers for high functioning children with autism spectrum disorder (ASD) within their schools. Information was gathered from parents of 8–17 year old chil- dren with and without ASD. The study was conducted in collaboration with the State Diagnostic and Counselling Centre, and is part of a larger research project focusing on the quality of life, participation and environment of disabled children in comparison with Icelandic children in general. Method: Initially the questionnaire Participation and Environment Measure for Chil- dren and Youth (PEM-CY), which combines assessment of children's participation and the environment, was translated into Icelandic according to author translation guidelines. Thereafter the questionnaire was pilot tested and a web based version was developed. The five types of activities in the school section of the PEM-CY are: Classroom activities; Field trips and school events; School-sponsored teams, clubs and organization; Getting together with peers outside of class, and Special roles at school. Participation is operationalized with three measurement dimensions: frequency, ex- tent of involvement and desire for change. Items in the 'Environment' section examine perceived supports and barriers to participation in school. The study utilized a descriptive cross-sectional design. Data was obtained from parents of 99 pupils with ASD and 241 pupils in the comparison group. Independent sample t-tests and chi-square tests were used to explore differences between groups. Partial eta square (η²p) was calculated to examine effect sizes specific to differences between the groups. Pearson correlation was calculated to explore the association be- tween extent of desire for change and perceived supportiveness of the environment. Item-level comparisons are presented descriptively using radar plots. Results: Pupils with ASD participated in fewer school activities and were less in- volved than their peers in the control group. The greatest differences between the two groups were found in participation frequency on School–sponsored teams, clubs and organizations (29%), as almost half of the pupils with ASD never participated in such activities. In level of involvement within school, differences were observed in four types of activities, with large effect size in Getting together with peers outside of class (1.03) and Classroom activities (0.8). Overall, parents of pupils with ASD were signif- icantly less satisfied with their children’s school participation and desired change in all five school activity types. A significant difference was observed between parents of children with ASD and control group children for the impact of school environment on participation (p < 0,001). The most common barriers limiting participation and also with the largest
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.